Een elektrische bestelbus van koeriersdienst GLS staat aan een laadpaal. ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media
Laadpalen

Bedrijventerreinen worden hotspots voor elektrische voertuigen

Een elektrische bestelbus van koeriersdienst GLS staat aan een laadpaal. ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media

Het opladen van elektrische bestelauto’s en trucks gaat voor een belangrijk deel op bedrijventerreinen plaatsvinden. Dit vraagt om een aanpassing van het onderliggende stroomnet, omdat er daardoor op specifieke plekken veel voertuigen tegelijkertijd op hoog vermogen opgeladen moeten worden. Dat concluderen onderzoekers van ElaadNL in hun nieuwste Outlook.

Nu niet alleen particulieren, maar ook de transport- en logistieke sector het elektrisch rijden hebben ontdekt, moet er een manier bedacht worden om hun voertuigen zo efficiënt mogelijk van elektriciteit te voorzien. De Outlook ‘Bedrijventerreinen in beweging’ brengt de toekomstige laadbehoefte (tot en met 2050) in kaart van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen. Nederland beschikt over ongeveer 3.700 bedrijventerreinen. Door de toenemende elektrificatie van de mobiliteitssector worden bedrijventerreinen een belangrijk concentratiepunt van logistiek opladen. Volgens de onderzoekers zal 85% van de elektriciteitsvraag van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen moeten worden voldaan.

Niet alleen elektrische mobiliteit, maar ook andere opkomende vermogensvraag zoals voor warmte en industriële activiteiten, maakt het noodzakelijk om het onderliggende stroomnet mee te laten groeien. Ook wordt groei verwacht in de lokale opwek bijvoorbeeld door zonnepanelen op daken.

Laadgedrag voorspelbaar

Met de Outlook geven de onderzoekers een gedetailleerd overzicht van wat bovenstaande ontwikkelingen gaan betekenen voor bedrijventerreinen in de praktijk. In de scenario’s die de onderzoekers schetsen voor een bedrijventerrein in Noord-Brabant, is te zien dat het aantal personenauto’s dat overdag gaat laden tussen 2025 en 2035 bijna verviervoudigd. De laadbehoefte in de nacht van zwaardere elektrische voertuigen zoals vrachtwagens en bestelauto’s zal echter dertien keer groter worden in diezelfde periode.

Het onderzoek laat ook zien dat de tijden waarop de voertuigen op een bedrijventerrein gaan laden – het zogenoemde laadgedrag – grotendeels te voorspellen is. Zo zullen trucks, bestelauto’s en zwaar materieel voornamelijk ’s nachts geladen worden, terwijl overdag met name elektrische auto’s van werknemers op de laadpleinen gebruik zullen maken van de laadinfrastructuur.

Door vroegtijdige samenwerking tussen logistieke ondernemers, bedrijventerreinen en netbeheerders en het opstellen van een routekaart voor de elektrificatie van de voertuigen, kan het elektriciteitsnet efficiënter worden voorbereid op de transitie naar een volledig emissieloos wagenpark.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.