European Mobility Expo '22: slimme treinen en holostops als toekomstbeeld

European Mobility Expo ’22: slimme treinen en holostops als toekomstbeeld

European Mobility Expo '22: slimme treinen en holostops als toekomstbeeld

Slimme treinen, waterstof, drones en autonome bussen; alles kwam voorbij op de European Mobility Expo in Parijs. Meer dan 170 exposanten komen tijdens het grootschalige evenement voor de duurzame mobiliteitssector bij elkaar om hun visie over milieu, energietransitie en multimodaliteit te delen met de 11.000 deelnemers. Verkeersnet was erbij, op uitnodiging van Koninklijk Nederlands Vervoer. Op de conferentie presenteren de vervoersbedrijven hun ambities voor de toekomst. 

Het centrale thema van de European Mobility Exhibition was duurzaamheid. Vervoersmaatschappijen Transdev en Keolis presenteren de ambitie voor het openbaar vervoer: Door te focussen op elektrisch vervoer willen de vervoersbedrijven overheden ondersteunen in de energietransitie. Het openbaar vervoer speelt daar volgens de vervoersbedrijven een cruciale rol in. “Openbaar vervoer is een deel van de oplossing”, zo vertelt Marc Renouprez regionaal, directeur Benelux van Keolis.
“Binnen het OV moeten we meer groene oplossingen vinden en dit is niet altijd per se elektrisch. Ook moet het vertrouwen dat reizigers sinds covid hebben verloren in het OV, terugkomen. Die is in Nederland met ongeveer 75% te laag.”

Ook voor Transdev is de transitie naar groene mobiliteit een belangrijk speerpunt voor de toekomst. Tegelijkertijd benadrukt een woordvoerder van Transdev dat de mensen ‘teruggehaald moeten worden naar het openbaar vervoersnetwerk’. Hij voegt hier nog aan toe dat ze zich ook concentreren op het integreren van autonoom vervoer in hun bestaande netwerk.

“Waterstof is niet de oplossing, maar een aanvulling”

Ook bussen die rijden op waterstof werden gepresenteerd. Zo presenteerde Caetano, een productiebedrijf voor bussen, hun eerste stadsbus op waterstof: de H2.City Gold. “Deze bussen laden in negen minuten op en zijn dus een stuk efficiënter dan elektrische bussen met lithium batterijen.”

Toch moet er nog veel gebeuren voordat waterstof de norm wordt, zo stelt Nico van Paridon, strateeg mobiliteit en innovatie Vervoerregio Amsterdam en op uitnodiging van KNV aanwezig op de conferentie. “Waterstof is niet de oplossing, want er gaat veel energie verloren. Het is een aanvulling op groene mobiliteit”, zo vult Van Paridon aan.

Hologram als drukknop in de bus

Het openbaar vervoersbedrijf van Parijs, de RATP, heeft misschien nog wel de meest ambitieuze toekomstplannen. Ze testen op dit moment een robottaxi, experimenteren met slimme treinen (die de passagiers op het perron scannen en daarmee de juiste plek kiezen om te stoppen) en bedachten een ‘holostop’: een hologram in de bus waarop een reiziger drukt als hij er de volgende halte uit moet. Ook zoekt het belangrijkste vervoersbedrijf van de Franse hoofdstad actief naar ervaringen van werknemers, om de service te verbeteren en de kosten te drukken. “Als wij van onze monteurs horen dat zij al duizend keer hetzelfde onderdeel in een klapdeur van een bus hebben gerepareerd, dan wordt het misschien eens tijd deze constructie aan te passen”, geeft de woordvoerder als voorbeeld. “Dit hebben we gedaan en sindsdien hoeft het bijna niet meer gerepareerd te worden.”

Ook in Nederland kunnen we veel vooruitgang verwachten. De algemene consensus van busproductiemaatschappijen is namelijk dat Nederland een gunstige afzetmarkt was voor elektrische bussen door de goede laadinfrastructuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.