Campagne Milieu Centraal #geendruppelbenzine( bron: Autodelen.net)
Campagne

Discussie over campagne #geendruppelbenzine is ‘alleen maar goed’

Discussie over campagne #geendruppelbenzine is ‘alleen maar goed’( bron: Autodelen.net)

De discussie die afgelopen week op social media ontstond over de oproep om een maand lang de auto te laten staan, is volgens woordvoerder van Milieu Centraal Mariken Stolk ‘alleen maar goed’. De campagne #geendruppelbenzine daagt deelnemers uit om van 6 juni tot 1 juli niet in de auto te stappen, maar met het ov of de fiets te reizen. De challenge kon echter op een hoop onbegrip rekenen, nadat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat er een bericht over tweette. 

Stolk legt uit dat de commotie vooral ontstond toen het Ministerie van IenW het bericht deelde. “Mensen dachten daardoor dat de campagne geïnitieerd is door de overheid, maar die hebben wij als voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal zelf bedacht en opgezet. Met subsidie van de overheid, weliswaar.” De kritiek richtte zich vooral op de hoge prijs van het OV en de verbindingen die lang niet voor iedereen een bruikbaar alternatief zijn voor de auto.

‘Kritiek op campagne is terecht’

“Die kritiek is op zich terecht,” vindt Stolk, “maar wij hebben daar als Milieu Centraal weinig invloed op. We hebben de campagne vooral gericht op mensen in de steden, die toegang hebben tot alternatieven zoals OV en deelmobiliteit. Het is goed dat de discussie op gang komt en ik hoop dat die alleen maar breder gevoerd gaat worden.” Dat de programmadirectie Duurzame Mobiliteit (DuMo) van het ministerie zich op Twitter achter de campagne schaarde, vindt Stolk volkomen logisch. “Ze staan volledig achter de boodschap om autobezit en autogebruik te ontmoedigen.”

Deze eerste editie van #geendruppelbenzine dient als pilot voor mogelijk een jaarlijks terugkerende campagne. “Ons doel voor de pilot is leren en inzichten verkrijgen. We zullen de 260 deelnemers na afloop bevragen over hun motivaties en drempels tijdens de challenge. Dit kunnen we in de editie van volgend jaar dan weer meenemen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.