Parkeerproef Statenkwartier en Duinoord
Bewonerspilot

Haagse bewoners blijken parkeren op afstand geen probleem te vinden

Bewoners van de Haagse wijken Duinoord en Statenkwartier vinden het geen enkel probleem hun auto op afstand te parkeren, als er korting op een parkeervergunning tegenover staat. Na een proef van 6 maanden, zegt maar liefst 88% van de deelnemers graag door te willen gaan met deelparkeren. Het beter benutten van lege parkeercapaciteit lijkt hiermee gelukt te zijn.

Dit blijkt uit de bewonerspilot ‘Minder Blik op Straat’, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Den Haag. De resultaten hiervan werden gepresenteerd tijdens het Congres Mobiliteitstransitie ’22. Bewoners die op afstand van ongeveer 500 meter van de parkeergarage van de evenementenlocatie World Forum wonen, ontvingen een beloning voor elke dag dat zij hun auto daar parkeerden. Daarmee konden zij maximaal de helft van de kosten van een parkeervergunning terugverdienen. Dit loopt op tot maximaal 144 euro per gebruiker.

“De buurten Duinoord en Statenkwartier hadden een relatief hoge parkeerdruk. Er waren veel wensen om in de openbare ruimte plek te reserveren voor het parkeren van fietsen en vergroening,” legt Diede Labots van de gemeente Den Haag uit. Een droge en veilige plek voor hun auto werd in een achteraf gehouden enquête onder de deelnemers genoemd als belangrijkste reden (84%) om met het deelparkeren verder te gaan. Ook het verminderen van de parkeerdruk in de wijk (65%) is voor veel bewoners een belangrijke motivatie.

Kosten gemeente ‘krankzinnig laag’

“Op heel veel dagen was de beschikbare capaciteit gewoon vol, dat is een fantastisch resultaat,” zegt Daan van Egeraat van adviesbureau Montefeltro, verantwoordelijk voor het reserveringssysteem dat nodig was om de pilot soepel te laten verlopen. Bovendien blijken de gemaakte kosten voor de gemeente heel laag te zijn. “De 6 maanden durende proef, met 50 plekken, heeft de gemeente de luttele som van 560 euro gekost aan beloningen. Krankzinnig, zo weinig geld.” Hieruit trekt Van Egeraat de conclusie dat bewoners bereid zijn hun gedrag aan te passen, voor heel weinig geld.

Voor de parkeerplekken die vrijkomen doordat bewoners hun auto bij World Forum neerzetten, onderzoekt de gemeente of er een andere bestemming gevonden kan worden. Ook is de gemeente op dit moment bezig met het bijstellen van het parkeervergunningen plafond, zodat er meer plek is voor bijvoorbeeld deelmobiliteit. “In plaats van vraaggericht, willen we aanbodgericht gaan werken met parkeervergunningen, zoals Utrecht en Amsterdam al gebeurt”, vertelt Labots. “We verwachten dit in de loop van 2023 in te kunnen voeren.”

De veelbelovende resultaten van de pilot bieden volgens de initiatiefnemers kansen voor vergelijkbare proeven in andere steden. Zo worden onder meer Breda, Nijmegen en Eindhoven genoemd als voorbeelden van plaatsen waar parkeergarages overcapaciteit hebben, waardoor omliggende wijken de parkeerdruk kunnen verlichten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.