Fietspad in Arnhem
Onderzoek

Slim fietspad TU Delft biedt schat aan data voor beleidsmakers

Foto Inge

De resultaten van het intelligente fietspad dat sinds een half jaar op de TU Campus in Delft in gebruik is, zijn veelbelovend voor de verbetering van de fietsveiligheid. De opgehaalde data uit de ingebouwde sensoren blijkt heel waardevol voor beleidsmakers om de verkeersdrukte te beperken en de veiligheid van weggebruikers te verbeteren. Een van de uitgevoerde onderzoeken is een ‘stresstest’, waar de Fietsersbond Rotterdam graag verder over in gesprek gaat met de ontwikkelaars.

Tijdens deze stresstest kregen fietsers op de campus een Fitbit om, die hun hartslag gedurende de rit bijhield. “We hebben specifiek gekeken naar plotselinge pieken in de hartslag: een indicatie van stress die de fietser ervaart”, legt directeur van het Mobility Innovation Centre Delft Sascha Hoogendoorn uit tegenover BNR. “Nu was er een plek op de route die steeds zorgde voor een piek in de hartslag en wat bleek: de weg was daar opengebroken en fietsers werden omgeleid via een drukke weg. Dit leert dus heel veel over hoe fietsers hun rit ervaren en waar de gevaarlijke punten liggen.”

Stresstest voor schoolgaande kinderen

De stresstest is een van de dingen waar Willem-Frederik Metzelaar, voorzitter van de Fietsersbond Rotterdam, kansen ziet. “Bijna alle routes naar scholen in Rotterdam zijn te onveilig voor fietsende kinderen. Ik wil heel graag verder in gesprek met Mobility Innovation Centre Delft, om te kijken of het mogelijk is door middel van zo’n stresstest te onderzoeken waar op de routes de gevaarlijke punten liggen.” Volgens Metzelaar geeft deze data houvast om met alle betrokkenen in discussie te gaan over hoe de veiligheid van fietsers en andere verkeersdeelnemers beter gewaarborgd kan worden.

De sensoren in en boven het fietspad meten niet alleen fietsers, maar alle verschillende verkeersdeelnemers die voorbij komen. In de praktijk blijken niet alle sensoren nodig voor de gevraagde informatie. Zo is Hoogendoorn heel blij met het resultaat dat er maar relatief weinig sensoren nodig zijn om de verkeersdrukte en -veiligheid in kaart te brengen. “We kunnen dankzij een klein stuk fietspad een inschatting maken van hoe druk het over een half uur op de gehele campus is”, vertelt Hoogendoorn. “Dit betekent in de praktijk dat je lang niet overal hoeft te meten om dit soort inschattingen te maken”.

Onderzoek naar kostenefficiëntie

Het selectief gebruik van sensoren scheelt aanzienlijk in de kosten van intelligente fietspaden. Het Mobility Innovation Centre heeft dan ook een nieuw onderzoeksvoorstel ingediend, om binnen het lopende project verder onderzoek te willen doen naar kostenefficiëntie. “We willen onderzoeken hoe we zo kostenefficiënt mogelijk een sensorennetwerk zoals op de campus kunnen inrichten. Daarbij kijken we juist vanuit de toepassing, niet de sensoren.” Door te focussen op de informatiebehoefte valt volgens Hoogendoorn beter in te schatten welke combinatie van sensoren zich ervoor lenen.

Lees ook: 

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slim fietspad TU Delft biedt schat aan data voor beleidsmakers - VerkeersNet
Fietspad in Arnhem
Onderzoek

Slim fietspad TU Delft biedt schat aan data voor beleidsmakers

Foto Inge

De resultaten van het intelligente fietspad dat sinds een half jaar op de TU Campus in Delft in gebruik is, zijn veelbelovend voor de verbetering van de fietsveiligheid. De opgehaalde data uit de ingebouwde sensoren blijkt heel waardevol voor beleidsmakers om de verkeersdrukte te beperken en de veiligheid van weggebruikers te verbeteren. Een van de uitgevoerde onderzoeken is een ‘stresstest’, waar de Fietsersbond Rotterdam graag verder over in gesprek gaat met de ontwikkelaars.

Tijdens deze stresstest kregen fietsers op de campus een Fitbit om, die hun hartslag gedurende de rit bijhield. “We hebben specifiek gekeken naar plotselinge pieken in de hartslag: een indicatie van stress die de fietser ervaart”, legt directeur van het Mobility Innovation Centre Delft Sascha Hoogendoorn uit tegenover BNR. “Nu was er een plek op de route die steeds zorgde voor een piek in de hartslag en wat bleek: de weg was daar opengebroken en fietsers werden omgeleid via een drukke weg. Dit leert dus heel veel over hoe fietsers hun rit ervaren en waar de gevaarlijke punten liggen.”

Stresstest voor schoolgaande kinderen

De stresstest is een van de dingen waar Willem-Frederik Metzelaar, voorzitter van de Fietsersbond Rotterdam, kansen ziet. “Bijna alle routes naar scholen in Rotterdam zijn te onveilig voor fietsende kinderen. Ik wil heel graag verder in gesprek met Mobility Innovation Centre Delft, om te kijken of het mogelijk is door middel van zo’n stresstest te onderzoeken waar op de routes de gevaarlijke punten liggen.” Volgens Metzelaar geeft deze data houvast om met alle betrokkenen in discussie te gaan over hoe de veiligheid van fietsers en andere verkeersdeelnemers beter gewaarborgd kan worden.

De sensoren in en boven het fietspad meten niet alleen fietsers, maar alle verschillende verkeersdeelnemers die voorbij komen. In de praktijk blijken niet alle sensoren nodig voor de gevraagde informatie. Zo is Hoogendoorn heel blij met het resultaat dat er maar relatief weinig sensoren nodig zijn om de verkeersdrukte en -veiligheid in kaart te brengen. “We kunnen dankzij een klein stuk fietspad een inschatting maken van hoe druk het over een half uur op de gehele campus is”, vertelt Hoogendoorn. “Dit betekent in de praktijk dat je lang niet overal hoeft te meten om dit soort inschattingen te maken”.

Onderzoek naar kostenefficiëntie

Het selectief gebruik van sensoren scheelt aanzienlijk in de kosten van intelligente fietspaden. Het Mobility Innovation Centre heeft dan ook een nieuw onderzoeksvoorstel ingediend, om binnen het lopende project verder onderzoek te willen doen naar kostenefficiëntie. “We willen onderzoeken hoe we zo kostenefficiënt mogelijk een sensorennetwerk zoals op de campus kunnen inrichten. Daarbij kijken we juist vanuit de toepassing, niet de sensoren.” Door te focussen op de informatiebehoefte valt volgens Hoogendoorn beter in te schatten welke combinatie van sensoren zich ervoor lenen.

Lees ook: 

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.