Kruispunt Verkeersnet. Foto: SWOV
Rapport SWOV

Parkeren binnen 5 meter van kruispunt vergroot kans op verkeersongeval

Parkeerplekken die binnen vijf meter liggen van een kruispunt van een gebiedsontsluitingsweg (50 km/u) met een erftoegangsweg (30 km/u), verhogen de kans op fiets- en motorvoertuigongevallen aanzienlijk. Parkeervakken die op vijf tot tien meter afstand liggen, verkleinen deze kans al met 84%. Dit staat in het gepubliceerde SWOV-rapport ‘Fietsongevallen door parkeervakken langs gebiedsontsluitingswegen’.

Wettelijk is het verboden om binnen vijf meter van een kruispunt langs de rijbaan te parkeren. Toch komt het voor dat gemeenten parkeervakken binnen 5 meter van een kruispunt aanleggen. Technisch kan dit relatief goedkoop en eenvoudig worden opgelost door de parkeervakken op te heffen en tot berm te transformeren, zolang er geen afwateringsputten op of langs de parkeervakken liggen.

Het probleem zit hem mogelijk meer in maatschappelijk draagvlak creëren bij omwonenden of aanliggende bedrijven, om parkeerplekken weg te halen. Het rapport zegt overigens niet dat een afstand van vijf tot tien meter dé veilige afstand is. Het is ook mogelijk dat die afstand boven de tien meter ligt.

Veel fietsongelukken door geparkeerde voertuigen

Ook parkeerplekken langs wegvakken leiden tot een verhoogd risico op fietsongevallen. Het gaat dan om primaire parkeerongevallen: botsingen tussen fietsers en motorvoertuigen die een parkeermanoeuvre uitvoeren en botsingen met openslaande deuren, en secundaire parkeerongevallen: een val of botsing met een ander motorvoertuig na een uitwijkmanoeuvre van een fietser voor een openslaande deur of parkeermanoeuvre.

Van de geregistreerde fiets-motorvoertuigongevallen met letsel op wegvakken waar 50 km/uur mag worden gereden, blijkt ongeveer 17% een parkeerongeval te zijn. Dit terwijl volgens een schatting slechts langs een beperkt deel van deze wegen parkeervakken aanwezig zijn: 30% van de 50 km/uur-wegen zonder vrijliggende fietsvoorzieningen en 10% van de wegen met vrijliggende fietsvoorzieningen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.