Verkeerschaos Mall of the Netherlands. Foto: Twitter
Verkeersdrukte

“Pinksterchaos Mall of the Netherlands moet niet leiden tot paniekvoetbal”

Verkeerschaos Mall of the Netherlands. Foto: Twitter

Intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en een Operationeel Mobiliteitscentrum moeten op korte termijn de verkeersstromen rondom winkelcentrum Mall of the Netherlands zo goed mogelijk begeleiden. Dat de gemeente Leidschendam-Voorburg stapsgewijs de structurele verkeersdrukte rondom het winkelcentrum wil voorkomen, is volgens Jeroen Roelands van verkeerskundig adviesbureau Goudappel ‘niet meer dan logisch’.

In een onlangs geplaatst artikel van Omroep West is verkeersexpert Ruud Hornman kritisch op de ligging van het winkelcentrum en ‘was het te verwachten dat deze voor verkeersproblemen zou gaan zorgen’. Een transferium is volgens hem de enige oplossing.

Volgens Jeroen Roelands is het echter niet reëel om Tweede Pinksterdag als voorbeeld te nemen. Hij is teammanager bij Goudappel en betrokken bij de verkeerskundige onderbouwing rondom de Mall of the Netherlands.
“Dit wat een zeer koude en regenachtige vrije dag, wat bijdroeg aan een absolute piek van bezoekers. Je gaat voor een tuincentrum ook niet uit van de eerste mooie zaterdag in april, om je parkeerterrein op in te richten. Dat is een piekmoment en dimensioneren op een piek, doe je niet.”

De Pinksterdrukte is volgens Roelands anders dan de structurele drukte die je nu ieder weekend rondom de Mall hebt. “Die structurele weekenddrukte, daar moet je dus structureel iets mee qua maatregelen.”
Roelands vraagt zich wel af of bij het maken van de plannen, dit succes werd verwacht. “Ik denk dat in retrospectief het project iets is gaan schuiven. Het heeft de betrokken partijen misschien verrast.”

Intelligente verkeersregelinstallaties

De gemeente hoopt met de iVRI’s die op de N14 staan, samen met een aantal gemeentelijke iVRI’s, aanbodgestuurd te zorgen voor een dynamische groene golf. “Daarnaast hebben we het Operationeel Mobiliteitscentrum operationeel”, legt een woordvoerder van de gemeente uit. “Hiermee kunnen we op basis van de actuele verkeerssituatie maatregelen vanuit de verkeerscentrale nemen en bijvoorbeeld verkeersregelaars inzetten om het verkeer naar de vrije parkeerplaatsen te geleiden.”Eind februari stemde de gemeenteraad al in met een plan voor de verbetering van de verkeerssituatie rondom de Mall.

Mall of the Netherlands. Foto: Wikimedia Cmmons
Mall of the Netherlands. Foto: Wikimedia Commons

Complex vraagstuk

Dat de gemeente stapsgewijs aan verbeteringen werkt, vindt Roelands niet meer dan logisch. “De Mall ligt op een uitdagende locatie. Het is een complex vraagstuk met heel veel verschillende zaken om rekening mee te houden. Paniekvoetbal moet worden voorkomen, want als dat gebeurt en er wordt aan acht knoppen tegelijkertijd gedraaid, zie je niet meer welke maatregel werkt. Als je lekkage hebt in je huis, kan ik me voorstellen dat je de hoofdkraan dicht doet, maar dan weet je nog steeds niet waar het probleem zit. Je moet vervolgens stapsgewijs het probleem opsporen”.

Langere termijn

Een van de ‘knoppen’ waar Roelands op doelt is de samenwerking van de gemeente met Zuid-Holland Bereikbaar. Slimme inzet van mobiliteitsmanagement moet reizigers stimuleren op een andere manier naar het winkelcentrum te komen. Zo moet de komst van een P+R aan de andere kant van de A4 OV-gebruik stimuleren, als aanvulling op communicatiecampagnes voor het OV. Maar het OV moet ook aantrekkelijker worden door het verbeteren van halte Heuvelweg en de doorstroming van trams 2, 6 en 19 die direct naast of zelfs bijna in de Mall liggen. Over de geplande aanpassing van de N14 komt pas begin 2025 meer duidelijkheid, bleek uit een brief van minister Mark Harbers (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) vorige week aan de Tweede Kamer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.