Turborotonde N471 Berkel en Rodenrijs BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie
Zuid-Holland Bereikbaar

Nooit meer verrast door werkzaamheden op de weg: Meerjarenplanning Zuid-Holland Bereikbaar

Turborotonde N471 Berkel en Rodenrijs, grote rotonde kruising van provinciale wegen tussen Zoetermeer, Delft en Rotterdam, rotonde met gescheiden rijbanen voor verschillende richtingen verkeer, stoplichten, verhoogde rijbaanscheidingen met bermen ertussen. Stoplichten regelen de verkeersstromen.

Een enorm project als de renovatie van de Brienenoordbrug, waarbij elke dag 200.000 weggebruikers gedwongen worden een andere route te nemen, moet met behulp van samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar in goede banen geleid worden. De gemaakte meerjarenplanning met deze en alle andere grootschalige projecten en werkzaamheden in de regio, is een belangrijke stap om dit voor elkaar te krijgen, denkt programmadirecteur René Vrugt. Tegenover VerkeersNet weidt hij verder uit over de ontwikkelingen sinds de start van de organisatie een half jaar geleden.

‘Een goede agenda met een duidelijk overzicht van de ontwikkelingen die het verkeer de komende jaren kunnen beïnvloeden’. Deze tip gaf Vrugt in een eerder interview met VerkeersNet aan andere regio’s en provincies om hun gebied bereikbaar te houden. Een tip dus die hij zelf ter harte heeft genomen.

“We kijken in de meerjarenplanning naar alle werkzaamheden in de komende jaren in Zuid-Holland. Alles wordt in de planning meegenomen: wegbeheerders, spoorbeheerders, grote evenementen en bezoekerscentra; maar ook grote woningbouwopgaven. In de Randstad worden de komende vijf tot tien jaar heel veel woningen bijgebouwd, wat een enorme impact gaat hebben op het verkeer. Dus er is gewoon samenwerking nodig. Als je ergens gaat afknijpen omdat op een andere plek werkzaamheden gedaan moeten worden, dan zijn de gevolgen tegenwoordig heel erg groot.”

De volgende stap die Zuid-Holland Bereikbaar neemt is het delen van de planning in alle gebieden van Zuid-Holland. Hier gaat de organisatie in het najaar mee beginnen. Bij het communiceren van de planning moeten volgens Vrugt bedrijven meer betrokken worden. “We zijn bezig met een pilot op de A15 waarin we bijvoorbeeld logistieke bedrijven sneller kunnen informeren als er drukte is of een incident plaatsvindt, zodat zij hun planning kunnen aanpassen.”

Gebiedstafels

Daarnaast organiseert Zuid-Holland Bereikbaar gebiedstafels, waarbij alle betrokken partijen bij elkaar aan tafel zitten. De planning en analyse zijn visueel gemaakt, met fysiek kaartmateriaal. Vrugt: “Ik ben er heel trots op dat we iedereen bij elkaar in een ruimte zetten en dan over die kaarten gebogen staan te kijken naar wat er allemaal aan gaat komen. Dit levert kortere lijntjes op en je kunt snel schakelen met elkaar. We zien nu al dat dat z’n vruchten afwerpt.”

Hij doelt hiermee onder meer op de samenwerking tussen verkeersmanagement en mobiliteitsmanagement. “Het is een spannende ontwikkeling dat die twee werelden zijn samengevoegd en we zijn hier ook hele kleine stapjes in aan het zetten. Als wij nu ergens worden gevraagd, komen we met adviseurs uit beide sectoren. Dat werkt.”

Je hebt elkaar keihard nodig, wil Vrugt er maar mee zeggen. Bijvoorbeeld bij acute situaties, of ‘onvoorziene hinder’, zoals dat heet. “Het aantal situaties waarin er een probleem zal ontstaan op de wegen omdat onderhoud naar achter is geschoven, gaat groeien. Dus er moet snel geschakeld worden om de hinder te beperken. Komt er een tijdelijke OV-verbinding? Of een tijdelijke pont, zoals bij de Papendrechtse brug? Dat is afhankelijk van de situatie. We kijken als Zuid-Holland Bereikbaar bijvoorbeeld samen met Rijkswaterstaat naar hoe we dit soort situaties kunnen zien aankomen. Vervolgens stemmen we hier met elkaar een aanpak op af.”

Gedragsverandering

Tot slot noemt de programmadirecteur gedragsverandering een belangrijk speerpunt. Bijvoorbeeld door mensen te verleiden op de fiets stappen, in plaats van in de auto. “Wij zijn gewoontedieren, ikzelf ook. Voor je het weet stap je ’s ochtends in de auto, kom je in dezelfde file als gisteren uit, zit je op kantoor en ‘s avonds sta in je dezelfde file.
We dachten ervan geleerd te hebben na corona, maar blijkt niet zo te zijn.” Door middel van ‘fietsprobeeracties’, waarbij bedrijven bijvoorbeeld e-bikes aan hun werknemers uitlenen, moet de drukte op de weg afnemen.

Vrugt sluit het gesprek af met een punt van zorg, over het ‘bemensen van zijn eigen organisatie’. “Het is zo krap op de arbeidsmarkt en onze organisatie is nog niet bekend bij iedereen. Terwijl het bij ons juist zo mooi is om te zien dat je in de samenwerking heel veel van elkaar kunt leren. Als directeur maak ik me zorgen of ik genoeg mensen aan het werk krijg, om de plannen waar kunnen maken. En ja, dat mag je best in je artikel zetten.”

Lees ook: 

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

2 reacties op “Nooit meer verrast door werkzaamheden op de weg: Meerjarenplanning Zuid-Holland Bereikbaar”

Pat Rick|01.07.22|09:42

Er wordt te veel verwacht van gedragsverandering. Dit wordt verkocht als de goedkope oplossing door de bedrijfjes die eraan verdienen, en RWS luistert graag want dan hoeven ze niks te doen. Maar een echte oplossing is dit niet. Wat wel helpt is een autoloze lifestyle ondersteunen, wat kan in de randstad (zoals in andere metropolen) door goed OV, geen tijdelijke of halfbakken lapmiddelen. Als mensen geen auto meer hebben, gaan ze ook minder snel de weg op

Cornelius Koelewijn|30.06.22|09:59

Bla, bla, bla, etc. und so weiter…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nooit meer verrast door werkzaamheden op de weg: Meerjarenplanning Zuid-Holland Bereikbaar - VerkeersNet
Turborotonde N471 Berkel en Rodenrijs BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie
Zuid-Holland Bereikbaar

Nooit meer verrast door werkzaamheden op de weg: Meerjarenplanning Zuid-Holland Bereikbaar

Turborotonde N471 Berkel en Rodenrijs, grote rotonde kruising van provinciale wegen tussen Zoetermeer, Delft en Rotterdam, rotonde met gescheiden rijbanen voor verschillende richtingen verkeer, stoplichten, verhoogde rijbaanscheidingen met bermen ertussen. Stoplichten regelen de verkeersstromen.

Een enorm project als de renovatie van de Brienenoordbrug, waarbij elke dag 200.000 weggebruikers gedwongen worden een andere route te nemen, moet met behulp van samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar in goede banen geleid worden. De gemaakte meerjarenplanning met deze en alle andere grootschalige projecten en werkzaamheden in de regio, is een belangrijke stap om dit voor elkaar te krijgen, denkt programmadirecteur René Vrugt. Tegenover VerkeersNet weidt hij verder uit over de ontwikkelingen sinds de start van de organisatie een half jaar geleden.

‘Een goede agenda met een duidelijk overzicht van de ontwikkelingen die het verkeer de komende jaren kunnen beïnvloeden’. Deze tip gaf Vrugt in een eerder interview met VerkeersNet aan andere regio’s en provincies om hun gebied bereikbaar te houden. Een tip dus die hij zelf ter harte heeft genomen.

“We kijken in de meerjarenplanning naar alle werkzaamheden in de komende jaren in Zuid-Holland. Alles wordt in de planning meegenomen: wegbeheerders, spoorbeheerders, grote evenementen en bezoekerscentra; maar ook grote woningbouwopgaven. In de Randstad worden de komende vijf tot tien jaar heel veel woningen bijgebouwd, wat een enorme impact gaat hebben op het verkeer. Dus er is gewoon samenwerking nodig. Als je ergens gaat afknijpen omdat op een andere plek werkzaamheden gedaan moeten worden, dan zijn de gevolgen tegenwoordig heel erg groot.”

De volgende stap die Zuid-Holland Bereikbaar neemt is het delen van de planning in alle gebieden van Zuid-Holland. Hier gaat de organisatie in het najaar mee beginnen. Bij het communiceren van de planning moeten volgens Vrugt bedrijven meer betrokken worden. “We zijn bezig met een pilot op de A15 waarin we bijvoorbeeld logistieke bedrijven sneller kunnen informeren als er drukte is of een incident plaatsvindt, zodat zij hun planning kunnen aanpassen.”

Gebiedstafels

Daarnaast organiseert Zuid-Holland Bereikbaar gebiedstafels, waarbij alle betrokken partijen bij elkaar aan tafel zitten. De planning en analyse zijn visueel gemaakt, met fysiek kaartmateriaal. Vrugt: “Ik ben er heel trots op dat we iedereen bij elkaar in een ruimte zetten en dan over die kaarten gebogen staan te kijken naar wat er allemaal aan gaat komen. Dit levert kortere lijntjes op en je kunt snel schakelen met elkaar. We zien nu al dat dat z’n vruchten afwerpt.”

Hij doelt hiermee onder meer op de samenwerking tussen verkeersmanagement en mobiliteitsmanagement. “Het is een spannende ontwikkeling dat die twee werelden zijn samengevoegd en we zijn hier ook hele kleine stapjes in aan het zetten. Als wij nu ergens worden gevraagd, komen we met adviseurs uit beide sectoren. Dat werkt.”

Je hebt elkaar keihard nodig, wil Vrugt er maar mee zeggen. Bijvoorbeeld bij acute situaties, of ‘onvoorziene hinder’, zoals dat heet. “Het aantal situaties waarin er een probleem zal ontstaan op de wegen omdat onderhoud naar achter is geschoven, gaat groeien. Dus er moet snel geschakeld worden om de hinder te beperken. Komt er een tijdelijke OV-verbinding? Of een tijdelijke pont, zoals bij de Papendrechtse brug? Dat is afhankelijk van de situatie. We kijken als Zuid-Holland Bereikbaar bijvoorbeeld samen met Rijkswaterstaat naar hoe we dit soort situaties kunnen zien aankomen. Vervolgens stemmen we hier met elkaar een aanpak op af.”

Gedragsverandering

Tot slot noemt de programmadirecteur gedragsverandering een belangrijk speerpunt. Bijvoorbeeld door mensen te verleiden op de fiets stappen, in plaats van in de auto. “Wij zijn gewoontedieren, ikzelf ook. Voor je het weet stap je ’s ochtends in de auto, kom je in dezelfde file als gisteren uit, zit je op kantoor en ‘s avonds sta in je dezelfde file.
We dachten ervan geleerd te hebben na corona, maar blijkt niet zo te zijn.” Door middel van ‘fietsprobeeracties’, waarbij bedrijven bijvoorbeeld e-bikes aan hun werknemers uitlenen, moet de drukte op de weg afnemen.

Vrugt sluit het gesprek af met een punt van zorg, over het ‘bemensen van zijn eigen organisatie’. “Het is zo krap op de arbeidsmarkt en onze organisatie is nog niet bekend bij iedereen. Terwijl het bij ons juist zo mooi is om te zien dat je in de samenwerking heel veel van elkaar kunt leren. Als directeur maak ik me zorgen of ik genoeg mensen aan het werk krijg, om de plannen waar kunnen maken. En ja, dat mag je best in je artikel zetten.”

Lees ook: 

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

2 reacties op “Nooit meer verrast door werkzaamheden op de weg: Meerjarenplanning Zuid-Holland Bereikbaar”

Pat Rick|01.07.22|09:42

Er wordt te veel verwacht van gedragsverandering. Dit wordt verkocht als de goedkope oplossing door de bedrijfjes die eraan verdienen, en RWS luistert graag want dan hoeven ze niks te doen. Maar een echte oplossing is dit niet. Wat wel helpt is een autoloze lifestyle ondersteunen, wat kan in de randstad (zoals in andere metropolen) door goed OV, geen tijdelijke of halfbakken lapmiddelen. Als mensen geen auto meer hebben, gaan ze ook minder snel de weg op

Cornelius Koelewijn|30.06.22|09:59

Bla, bla, bla, etc. und so weiter…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.