Pontverbinding Papendrechtse brug
Papendrechtse Brug

Pontverbinding Papendrecht goede proef voor onderhoud ‘babyboombruggen’

Pontverbinding Papendrechtse brug. Foto: RWS

De goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Zuid-Holland Bereikbaar en betrokken gemeenten heeft een belangrijk aandeel gehad in het soepele verloop van de pontverbinding langs de Papendrechtse brug tijdens het onderhoud. “De aanpak was een belangrijk proefproject voor toekomstige werkzaamheden”, aldus Fiona Klein Klouwenberg van Rijkswaterstaat.

De 200 meter lange regionale fietsverbinding tussen Dordrecht en Papendrecht was vanaf eind januari tot half april afgesloten voor fietsers en voetgangers. “De Papendrechtse brug is een typische ‘babyboombrug’ die, net als vele andere oude bruggen, aan onderhoud toe was”, legt Klein Klouwenberg, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat, uit.
“Het was een klein project, maar het maakte wel heel duidelijk dat ook bij het onderhoud van een simpel fietspad een goede samenwerking nodig is tussen Rijkswaterstaat en andere betrokken partijen om de fietsmobiliteit in een dichtbewoond gebied te behouden.”

Onderzoek alternatieve fietsroutes

Door al in een vroeg stadium contact te leggen met de Verkeersonderneming, de Fietsersbond, de Waterschappen en natuurlijk de gemeenten Dordrecht en Papendrecht, werd het echt een gezamenlijk project.
Zo voerde de Verkeersonderneming een onderzoek uit naar mogelijke alternatieve fietsroutes, voerde de Fietsersbond een eigen onderzoek uit naar de beste oplossing voor fietsers uit de regio en dachten de gemeenten actief mee over mogelijkheden en oplossingen aan hun kant van de oever.

“Een mooi winstpunt van de werkzaamheden is bijvoorbeeld een mogelijk nieuw fietspad op een Dordts bedrijventerrein”, vertelt Klein Klouwenberg. “Om naar de veerpont te komen moesten fietsers een stukje over een bedrijventerrein, dat helemaal niet op fietsers was ingericht. Op deze plek wilden we ‘s ochtends vroeg geen groepen scholieren laten fietsen. Dus zorgde de gemeente Dordrecht voor een tijdelijk fietspad in de brede grasberm, waar ook de Fietsersbond heel tevreden over was.”
De gemeente Dordrecht denkt er zelfs over dit fietspad permanent te realiseren, om de fietsmobiliteit te stimuleren. Zo zouden werknemers van de bedrijven makkelijker met de fiets naar hun werk kunnen.

Vaartijden

De gebruikers van de pont leken zich snel aan te passen aan de andere manier van reizen.
“De eerste tweeënhalve week moesten mensen er wel aan wennen dat ze rekening moesten houden met een vaarschema, bleek uit een afgenomen enquête. Maar we hebben heel bewust gekozen voor een tijdschema, om mensen duidelijkheid te geven.” De pont bracht fietsers en voetgangers doordeweeks van 6 uur ‘s ochtends tot 6 uur ‘s avonds naar de overkant. Iets waar de opvarenden zeker even aan moesten wennen.

“We beseffen ons dat de pont niet de hele dienstverlening van de fietsbrug kon opvangen. De brug is 24/7 beschikbaar en de pont 6/6”, aldus Klein Klouwenberg. “We hebben van tevoren open en eerlijk gecommuniceerd over vaartijden en de alternatieve route. Goede communicatie was sowieso een belangrijke les in dit hele traject: We wilden goed uitleggen waarom het onderhoud nodig is. Dat we begrijpen dat het vervelend is en dat fietsers en omwonenden er hinder van kunnen ondervinden. Maar we bieden ook een alternatief.”

Verwachtingen scheppen

Het van tevoren scheppen van eerlijke verwachtingen heeft volgens Klein Klouwenberg geholpen bij het goede verloop van de alternatieve route. “Samen met de Verkeersonderneming is er heel intensief contact geweest met bedrijven en scholen in deze regio: Mailings, lokale krantjes, informatie op de website, pushberichten een webinar; we hebben meerdere kanalen ingezet qua communicatie. Er zijn eigenlijk weinig geen klachten binnengekomen en als die er zouden zijn, hadden we die zeker gehoord”, weet ze uit ervaring met andere projecten.

Klein Klouwenberg noemt duidelijke communicatie en een goede samenwerking dus als belangrijkste pijlers voor het succesvol realiseren van een fietsalternatief. Een les waar Rijkswaterstaat de komende jaren nog veel aan gaat hebben, met de tientallen andere bruggen, tunnels en viaducten die op de planning staan om onder handen te worden genomen. “Maar voor de inzet van een fietspont moet je ook altijd blijven kijken naar de omstandigheden ter plekke. Want die zijn nou eenmaal overal anders.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pontverbinding Papendrecht goede proef voor onderhoud ‘babyboombruggen’ - VerkeersNet
Pontverbinding Papendrechtse brug
Papendrechtse Brug

Pontverbinding Papendrecht goede proef voor onderhoud ‘babyboombruggen’

Pontverbinding Papendrechtse brug. Foto: RWS

De goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Zuid-Holland Bereikbaar en betrokken gemeenten heeft een belangrijk aandeel gehad in het soepele verloop van de pontverbinding langs de Papendrechtse brug tijdens het onderhoud. “De aanpak was een belangrijk proefproject voor toekomstige werkzaamheden”, aldus Fiona Klein Klouwenberg van Rijkswaterstaat.

De 200 meter lange regionale fietsverbinding tussen Dordrecht en Papendrecht was vanaf eind januari tot half april afgesloten voor fietsers en voetgangers. “De Papendrechtse brug is een typische ‘babyboombrug’ die, net als vele andere oude bruggen, aan onderhoud toe was”, legt Klein Klouwenberg, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat, uit.
“Het was een klein project, maar het maakte wel heel duidelijk dat ook bij het onderhoud van een simpel fietspad een goede samenwerking nodig is tussen Rijkswaterstaat en andere betrokken partijen om de fietsmobiliteit in een dichtbewoond gebied te behouden.”

Onderzoek alternatieve fietsroutes

Door al in een vroeg stadium contact te leggen met de Verkeersonderneming, de Fietsersbond, de Waterschappen en natuurlijk de gemeenten Dordrecht en Papendrecht, werd het echt een gezamenlijk project.
Zo voerde de Verkeersonderneming een onderzoek uit naar mogelijke alternatieve fietsroutes, voerde de Fietsersbond een eigen onderzoek uit naar de beste oplossing voor fietsers uit de regio en dachten de gemeenten actief mee over mogelijkheden en oplossingen aan hun kant van de oever.

“Een mooi winstpunt van de werkzaamheden is bijvoorbeeld een mogelijk nieuw fietspad op een Dordts bedrijventerrein”, vertelt Klein Klouwenberg. “Om naar de veerpont te komen moesten fietsers een stukje over een bedrijventerrein, dat helemaal niet op fietsers was ingericht. Op deze plek wilden we ‘s ochtends vroeg geen groepen scholieren laten fietsen. Dus zorgde de gemeente Dordrecht voor een tijdelijk fietspad in de brede grasberm, waar ook de Fietsersbond heel tevreden over was.”
De gemeente Dordrecht denkt er zelfs over dit fietspad permanent te realiseren, om de fietsmobiliteit te stimuleren. Zo zouden werknemers van de bedrijven makkelijker met de fiets naar hun werk kunnen.

Vaartijden

De gebruikers van de pont leken zich snel aan te passen aan de andere manier van reizen.
“De eerste tweeënhalve week moesten mensen er wel aan wennen dat ze rekening moesten houden met een vaarschema, bleek uit een afgenomen enquête. Maar we hebben heel bewust gekozen voor een tijdschema, om mensen duidelijkheid te geven.” De pont bracht fietsers en voetgangers doordeweeks van 6 uur ‘s ochtends tot 6 uur ‘s avonds naar de overkant. Iets waar de opvarenden zeker even aan moesten wennen.

“We beseffen ons dat de pont niet de hele dienstverlening van de fietsbrug kon opvangen. De brug is 24/7 beschikbaar en de pont 6/6”, aldus Klein Klouwenberg. “We hebben van tevoren open en eerlijk gecommuniceerd over vaartijden en de alternatieve route. Goede communicatie was sowieso een belangrijke les in dit hele traject: We wilden goed uitleggen waarom het onderhoud nodig is. Dat we begrijpen dat het vervelend is en dat fietsers en omwonenden er hinder van kunnen ondervinden. Maar we bieden ook een alternatief.”

Verwachtingen scheppen

Het van tevoren scheppen van eerlijke verwachtingen heeft volgens Klein Klouwenberg geholpen bij het goede verloop van de alternatieve route. “Samen met de Verkeersonderneming is er heel intensief contact geweest met bedrijven en scholen in deze regio: Mailings, lokale krantjes, informatie op de website, pushberichten een webinar; we hebben meerdere kanalen ingezet qua communicatie. Er zijn eigenlijk weinig geen klachten binnengekomen en als die er zouden zijn, hadden we die zeker gehoord”, weet ze uit ervaring met andere projecten.

Klein Klouwenberg noemt duidelijke communicatie en een goede samenwerking dus als belangrijkste pijlers voor het succesvol realiseren van een fietsalternatief. Een les waar Rijkswaterstaat de komende jaren nog veel aan gaat hebben, met de tientallen andere bruggen, tunnels en viaducten die op de planning staan om onder handen te worden genomen. “Maar voor de inzet van een fietspont moet je ook altijd blijven kijken naar de omstandigheden ter plekke. Want die zijn nou eenmaal overal anders.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.