Risk in de binnenstad van Groningen. Foto: Anders Mobiel
'Anders mobiel'

Riksja’s brengen Groningers naar de markt nu bussen het centrum mijden

Risk in de binnenstad van Groningen. Foto: Anders Mobiel

Groningers die minder mobiel zijn en voorheen met de bus naar de markt gingen, kunnen vanaf 11 juli in een heuse riksja stappen om naar de binnenstad gebracht te worden. Met de definitieve aanpassingen van de dienstregeling komende zondag, rijden de bussen namelijk niet meer naar het centrum van Groningen. Vandaag was de presentatie van de pilot ‘Anders Mobiel’: een gratis alternatief voor aanvullend vervoer.

Samen met de Werkgroep Toegankelijk Groningen (WTG) is gezocht naar een passend alternatief voor de pilot Alternatief Vervoer Binnenstad, waarin een pendelbus door de binnenstad reed. Er is gekozen voor elektrisch aangedreven fietsriksja’s en vanaf september eventueel aangevuld met golfkarren. Voor de pilot is voor de duur van zes maanden een eenmalig bedrag van €50.000,- beschikbaar gesteld.

De gemeente Groningen geeft op deze manier mensen die minder mobiel zijn ook de mogelijkheid in de binnenstad te komen. Het is lang niet altijd mogelijk de grotere afstand te overbruggen als de bussen straks hun route om het centrum heen rijden. De routewijziging is een van de manieren om de Groningse binnenstad autoluw te maken.

Doelgroep

De doelgroep die gebruik maakt van de fietsriksja’s en golfkarren is naar verwachting klein. Vanwege de verwachte, kleine doelgroep en de recente ervaring met de pendelbus is de dienst op oproepbasis; er wordt niet gereden volgens een dienstregeling. Met een centraal telefoonnummer komen gebruikers rechtstreeks in contact met de fietsende stewards van Anders Mobiel.

In samenwerking met de WTG is er daarom voor gekozen om rondom de belangrijkste bushaltes (Zuiderdiep, Westerhaven en Sint Jansbrug) meeting points te creëren, zodat de gebruikers vanuit de bus direct kunnen overstappen op het aanvullende vervoer. Daarnaast kunnen gebruikers, vanwege de mobiliteitsbeperking die zij ervaren en de flexibiliteit die we willen bieden, in overleg met de fietsende riksja-steward eventueel ook op andere plekken opstappen.

De riksja’s zijn overigens geen definitieve oplossing. In september hoopt de gemeente ook golfkarretjes toe te voegen aan de service. Het proefproject duurt een half jaar en wordt tussentijds geëvalueerd.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.