Onderzoek werknemers leasefiets. Foto: ALD Automotive
Fietsregeling werkgevers

Werknemer wil best met fiets naar werk, maar wel op kosten van de baas

80 procent van de werknemers vindt een fietsregeling bij modern mobiliteitsbeleid horen. Foto: ALD Automotive

Een fietsregeling vanuit de werkgever hoort volgens 8 op de 10 werkende Nederlanders gewoon bij de secundaire arbeidsvoorwaarden. De hoeveelheid werkgevers die een leasefiets of fietsregeling aanbiedt, sluit echter nog amper aan bij deze behoefte: slechts een derde (32 procent) van de werkgevers stimuleert hun werknemers met de fiets naar de zaak te komen. Dat blijkt uit het onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive onder ruim 1.100 respondenten.

ALD Automotive deed de afgelopen drie jaar onderzoek naar het gebruik van de fiets of e-bike voor woon-werkverkeer. Dit jaar blijkt dat maar liefst 79 procent een e-bike van de zaak een hele mooie secundaire arbeidsvoorwaarde vindt. Nog eens 76 procent vindt dat een leasefiets niet mag ontbreken in een modern (duurzaam) mobiliteitsbeleid en onderdeel uitmaakt van aantrekkelijk werkgeverschap. “Er liggen dus veel kansen voor de fiets, niet alleen qua duurzaamheid, maar ook om je als werkgever aantrekkelijker te positioneren”, licht Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive, toe.

Twee jaar geleden stond 71 procent van de werknemers open voor een leasefiets. Inmiddels is dit opgelopen naar 77 procent van de werknemers die geïnteresseerd is in een zakelijke leasefiets, eventueel in combinatie met een leaseauto.

Lonneke van der Horst: “Op dit moment biedt nog steeds maar een derde van de werkgevers een fiets van de zaak aan. Terwijl uit het onderzoek blijkt dat een regeling via de werkgever de beste stimulans is om werknemers op de fiets te krijgen. Dus er is zeker potentie. De afstand tot het werk is de grootste barrière om de auto te laten staan. Wanneer je in aanmerking komt voor een leasefiets en je kunt daardoor met een e-bike naar het werk, dan zijn afstanden van 15-25 kilometer veel makkelijker te overbruggen.”

Fiscale regels lastig

De fiscaliteit rondom de fiets van de zaak blijven lastig. 55 procent van de werknemers weet nog steeds niet wat de fiscale regels voor een fiets van de zaak zijn, ziet Van der Horst in het onderzoek terug. De helft van de werkende Nederlanders denkt dat hier een rol weggelegd is voor de overheid en dat zij het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer kan stimuleren door het fiscaal aantrekkelijker te maken. “En vooral om het eenvoudiger te maken”, schat Van der Horst in. De overheid kan sowieso een grotere rol spelen in de stimulans om de fiets als alternatief vervoersmiddel in te zetten voor woon-werkverkeer. Een derde van de ondervraagden zou namelijk ook meer aandacht willen voor fietsveiligheid in het verkeer, de aanleg van snelfietspaden en meer bewaakte fietsenstallingen.

Ook Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, vindt dat de regeling simpeler moet worden voor werkgevers en werknemers. “De administratieve rompslomp rondom de fiets van de zaak werkt demotiverend. Daarnaast schuurt het gebruik van de fiets van de zaak met de onbelaste reiskostenvergoeding, de werkkostenregeling en de bijtelling. Als we samen met de overheid ervoor kunnen zorgen dat daar minder mensen op afhaken, wordt de toekomst voor de leasefiets nog mooier en draagt deze bij aan de medewerkerstevredenheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.