Deelscooter fout geparkeerd
Vergunningenplicht

Steeds meer steden laten deelscooteraanbieders vergunning aanvragen

Rondslingerende deelscooters zijn veel gemeenten een doorn in het oog. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / GinoPress

Het grote aanbod aan deelvervoer in veel Nederlandse steden lijkt naast de vele voordelen, ook een keerzijde te hebben. In steeds meer gemeenten ontstaan ergernissen over het lukraak parkeren van deelscooters- en fietsen en de ‘chaos’ in de openbare ruimte die dit oplevert. Een vergunningenplicht en speciale parkeervakken moeten de rondslingerende voertuigen beperken.

Zo moeten in Leeuwarden aanbieders van deelscooters binnenkort een vergunning aanvragen. Het college neemt daar na de zomer een besluit over. “De reden is dat we meer mogelijkheden willen hebben om te sturen op de aantallen beschikbare deelscooters, en op de locaties waar ze mogen parkeren”, aldus een woordvoerder van de gemeente.
De uitleg van de gemeente Delft is vergelijkbaar, daar is vanaf dinsdag 26 juli vergunningaanvraag mogelijk: “Op dit moment hebben we onvoldoende instrumenten om in te grijpen op het moment dat zich excessen voordoen, zoals verrommeling van de openbare ruimte en overlast van rondslingerende voertuigen. Door als gemeente de mogelijkheid te krijgen om op te treden tegen excessen, kunnen we beter sturing geven aan het aanbieden van deelvoertuigen in de openbare ruimte.”

Parkeervakken

Ook in Haarlem gaan ze na de zomer over op een vergunningensysteem. Wethouder Robbert Berkhout hoopt hiermee de overlast te voorkomen die het grote aantal deelscooters- en fietsen kunnen veroorzaken, vertelt hij in het radioprogramma Haarlem Vandaag op Haarlem105.
In september wil Berkhout de algemene plaatselijke verordening (APV) aanpassen om de vergunningsplicht mogelijk te maken. Hiermee wil het college vooral duidelijke regels stellen voor het gebruik en aanbieden van de scooters. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe deelvoertuigen geparkeerd worden. “In Amersfoort hebben ze rondom het station speciale parkeervakken gecreëerd. Wij willen nu kijken of we dit in Haarlem ook aan de noordkant van het station kunnen gaan doen”, zegt Berkhout.

Gebruikers van deelvervoer in Delft moeten hun voertuig ook op vaste aangewezen plekken parkeren. “Voor de schil (gebied rondom de binnenstad) hebben we laten opnemen dat het free-floating principe niet is toegestaan”, aldus een woordvoerder.

Kleinere servicegebieden

In Ridderkerk zijn nieuwe afspraken gemaakt met aanbieder GO Sharing, om de overlast te beperken. Daar zijn de servicegebieden kleiner gemaakt en zijn er nu meer parkeervakken. In het grootste deel van het centrum is het nu onmogelijk een deelscooter achter te laten.

Bewoners van Leiden hebben überhaupt nog geen mogelijkheid tot het gebruiken van deelscooters- en fietsers, daar is deze vorm van deelmobiliteit nog niet toegestaan. Hoewel de gemeente schoon en duurzaam vervoer zoals deelmobiliteit faciliteert en stimuleert, vinden de bestuurders dat het beslag dat de deelscooter legt op de openbare ruimte te groot. “Wij vinden dat een deelvoertuig aantoonbaar moet bijdragen aan de gewenste mobiliteitstransitie, de juiste doelgroepen moet bedienen en geen overlast moet veroorzaken in de openbare ruimte. Om deze redenen is het aanbieden van deelscooters in Leiden nog niet toegestaan en wordt er geen vergunning verstrekt aan aanbieders van deelscooters.” In het najaar beslist het college of en onder welke voorwaarden een deelfiets of -scooter in gemeente Leiden eventueel kan worden toegelaten.

Bonussysteem aanbieders

Niet alleen de gemeenten nemen maatregelen om deelscootergebruik in goede banen te leiden. Ook de aanbieders proberen via hun apps gebruikers te stimuleren hun voertuig fatsoenlijk weg te zetten. Bijvoorbeeld door middel van een bonussysteem voor extra rijminuten als er volgens de regels geparkeerd is. Parkeren huurders meerdere keren achter elkaar niet op de daarvoor bestemde plekken, dan volgt bij Felyx en GO Sharing een boete of zelfs uitsluiting van het platform.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.