Living Lab Slimme Mobiliteit
Slimme mobiliteit

Carpoolapp en dienstauto’s als deelvervoer: pilots Zeeland van start

Binnen de Living Lab Slimme Mobiliteit gaan vijf nieuwe pilotprojecten van start in de Provincie Zeeland. Foto: Provincie Zeeland

Dienstauto’s van de gemeenten Vlissingen en Schouwen-Duiveland die buiten kantooruren gebruikt worden als deelvervoer en een carpoolapp die inwoners van dunbevolkte gebieden samenbrengt: het zijn twee voorbeelden van pilotprojecten die van start gaan in de provincie Zeeland. Binnen het Living Lab Slimme Mobiliteit brengen de pilots nieuwe vormen van vervoer en mobiliteit in de praktijk.

Er zijn vijf nieuwe pilotprojecten uitgekozen die in totaal 400.000 euro steun van de Provincie Zeeland ontvangen.
Zo moeten stilstaande dienstauto’s van de gemeenten Vlissingen en Schouwen-Duiveland voor deelvervoer gebruikt gaan worden voor inwoners en bezoekers. Overdag worden deze auto’s gebruikt door verschillende overheidsdiensten; daarbuiten staan ze op dit moment stil. Dat biedt wellicht mogelijkheden om het gebruik te verruimen. Bureau Advier gaat verder onderzoek doen naar hoe het aantal deelauto’s kan groeien in een dunbevolkt gebied als Zeeland.

Carpoolen naar school

De app Nabogo, een Deense carpoolapp, mag twee jaar lang een pilot draaien op Walcheren en Tholen. De test begint kleinschalig met gegarandeerde ritten die toch al gemaakt worden. Bijvoorbeeld naar scholen en vanaf dunbevolkte gebieden naar grotere plaatsen. Nabogo wordt in Denemarken succesvol ingezet als aanvulling op het reguliere OV. Nabogo is ook al actief in West-Brabant.

Ook zijn er twee projecten gericht op het koppelen van Zeeland aan de zogeheten Mobility as a Service apps. Deze apps zijn landelijk in ontwikkeling en maken het plannen, boeken en betalen van reizen met allerlei vervoersmiddelen een stuk gemakkelijker. Zo wordt er onder meer een router gebouwd waar aanbieders van deelvervoer zich makkelijk op aan kunnen sluiten.

Tot slot moet nieuw onderzoek de mogelijkheden van autonoom personenvervoer in kaart brengen. Helemaal nieuw is deze vervoersvorm niet in Zeeland: in de haven van North Sea Port kun je zelfrijdende trucks tegenkomen; in de binnenhaven van Vlissingen vaart een pont die leert om onbemand te varen. ‘Mogelijk kunnen autonome oplossingen de mobiliteit van de Zeeuwen flink vergroten’ staat op de website van de Provincie Zeeland te lezen.

Compleet vervoersaanbod

Gedeputeerde Harry van der Maas: “We willen naar een compleet vervoersaanbod waarbij je gemakkelijk kunt plannen, boeken en betalen. Daarom investeren we in slimme apps en nieuwe vormen van mobiliteit, die passen bij de huidige tijd en bij Zeeland.”

Vanaf 2025 verandert het openbaar vervoer in Zeeland, omdat eind 2024 de busconcessie afloopt. De provincie wil daarom kritisch kijken naar de bestaande OV-lijnen en meer vraaggestuurd vervoer aanbieden. In de aanloop daarnaartoe worden binnen het Living Lab Slimme Mobiliteit innovaties uitgetest die gericht zijn op schoon, slim en snel vervoer.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.