Overbodige fietspaaltjes
Campagne

Fietspaaltjes nog steeds oorzaak van honderden ongelukken per jaar

Overbodige fietspaaltjes zorgen nog te vaak voor ongelukken. Foto: Flickr

Fietspaaltjes zijn nog steeds de oorzaak van vele honderden ongelukken per jaar onder fietsers. Ondanks dat er vele overbodige paaltjes zijn weggehaald in de afgelopen jaren, zorgen ze nog steeds voor meer ongelukken dan dat ze nut hebben op de overvolle fietspaden, vinden Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond. Daarom start later deze maand een campagne om in kaart te brengen waar de fietspaaltjes allemaal staan.

Uit een onderzoek van VeiligheidNL uit 2019, blijkt dat de aanwezigheid van paaltjes zorgt voor 3% van de 80.000 ongelukken. 2400 mensen belandden op de spoedeisende hulp, waarvan 1500 met ernstig letsel. “Dit onderzoek is misschien al drie jaar oud, maar wij hebben geen reden om aan te nemen dat dit aantal verminderd is. Zeker niet doordat de fietspaden alleen maar drukker zijn geworden”, zegt een woordvoerder van de Fietsersbond.

Campagne

De Fietsersbond start daarom een campagne die de gemeenten kritischer moet laten kijken naar de inrichting van fietspaaltjes. “De fietspaaltjes hoeven niet allemaal weggehaald te worden, maar bewustwording bij gemeenten moet eraan bijdragen dat er minder ongelukken gebeuren”, legt een woordvoerder van de Fietsersbond uit. “Een plastic fietspaaltje beweegt bijvoorbeeld al beter mee dan een betonnen paal.”

Fietspaaltjes zijn er om te voorkomen dat auto’s het fietspad gebruiken als parkeerplek of doorsteek, maar ze worden te vaak neergezet terwijl dit helemaal niet nodig is.
Bovendien moet de vormgeving van fietspaaltjes binnen de bebouwde kom officieel aan een aantal eisen voldoen: ribbelmarkering, goed verlicht en rood-witte markering. Maar dit is dus voor lang niet alle paaltjes het geval. Samen met vrijwilligers door het hele land wil de Fietsersbond met de campagne de fietspaaltjes in kaart brengen. De rol van de fietser en bewoner is groot. “We roepen hen ook op verhalen te delen. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die ooit een aanvaring met een fietspaaltje heeft gehad”, aldus de Fietsersbond.

Grote schoonmaak

De toenemende drukte op de fietspaden, de grote variëteit in voertuigen en de grote snelheidsverschillen, maken dat het volgens Veilig Verkeer Nederland ‘de hoogste tijd om afscheid te nemen van deze vaak onnodige obstakels en een grote schoonmaak te houden’.

Acht jaar geleden trokken organisaties als de Fietsersbond en het Fietsberaad al aan de bel. Er zijn toen zo’n 4000 overbodige fietspaaltjes verwijderd. “De gemeenten zijn toen voortvarend begonnen, maar intussen lijkt de klad er weer een beetje in gekomen. Er zouden nog zo’n 200.000 hinderlijke palen verspreid door het land staan”, zegt Rob Stomphorst van VVN. “Gezien het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 waarin gepleit wordt voor een ‘risicogestuurde aanpak’, is dit een heel mooi voorbeeld waar winst mee te behalen valt. In allerlei vormen, van verplaatsbaar tot rotsvast beton, leiden ze al jaren tot onnodige valpartijen met ernstige gevolgen. Er gebeuren eigenlijk meer ongevallen met de paaltjes, dan dat ze nut hebben voor de fietsveiligheid.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.