Rechtvaardigheid mobiliteitsbeleid KiM
Kansenongelijkheid

‘Te weinig aandacht voor rechtvaardigheid van mobiliteitsbeleid’

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid pleit voor meer aandacht voor rechtvaardigheid in het Mobiliteitsbeleid.

Bij het evalueren van mobiliteitsbeleid wordt nog te weinig gekeken naar wat dit voor gevolgen heeft voor de ‘rechtvaardigheid’. Effectiviteit en efficiëntie worden eigenlijk altijd als leidraad genomen als mobiliteitsbeleid geëvalueerd wordt en dat is te eenzijdig. Dat zegt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in een notitie.

Volgens het KiM moet mobiliteitsbeleid, net als al gebruikelijk is bij gezondheidszorg en onderwijs, getoetst worden op rechtvaardigheid. Dit beleid heeft namelijk grote invloed heeft op het welzijn van mensen, bijvoorbeeld omdat dit zorgt voor bereikbaarheid van onderwijs, winkels en sociale contacten. Minimale toegang tot adequate transportvoorzieningen en een eerlijke verdeling van mogelijkheden om essentiële bestemmingen zoals werk, school of winkels te bereiken, zou een logische indicator zijn.

Drie perspectieven

Het beoordelen van de rechtvaardigheid van de effecten van mobiliteitsbeleid kan volgens de notitie van het KiM met drie verschillende perspectieven: utilitarisme, egalitarisme en sufficiëntarisme. Utilitarisme streeft naar de grootst mogelijke bijdrage aan het algemene nut voor alle mensen samen. Deze manier van denken wordt bijvoorbeeld gevolgd bij de bouw van nieuwe wegen: men streeft ernaar voor weggebruikers ongehinderd reizen te garanderen. Dat doel leidt ertoe dat vooral de grote groep autogebruikers profiteert.

Egalitarisme streeft naar het verminderen van kansenongelijkheid. Bij de ontwikkeling van het
spoorwegnetwerk in Nederland bijvoorbeeld, kregen ook dunbevolkte gebieden gebieden spoorwegstations. Ondanks dat dit lang niet altijd rendabel was, kreeg hierdoor wel iedereen in Nederland toegang tot treinverbindingen.

Het sufficiëntarisme tot slot, streeft naar een basisstandaard voor iedereen. Denk aan een maximale aanrijdtijd van 15 minuten voor ambulances, nadat er telefonisch om hulp is gevraagd.

“Hoe de rechtvaardigheid van de effecten van mobiliteitsbeleid wordt beoordeeld is dus een keuze, en hangt af van het rechtvaardigheidsbegrip dat je wilt toepassen”, zo staat er in de notitie.

Eind vorig jaar publiceerde het KiM nog een notitie waarin zij pleit voor extra indicatoren om mobiliteit beter te verankeren in het monitoren en evalueren van brede welvaart.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.