Saldoparkeren
Parkeervergunning

‘Parkeerbundel in plaats van permanente parkeervergunning’

Saldoparkeren zou kostbare ruimte in de leefomgeving teruggeven. Foto: Inge Jacobs

Parkeren in de grote steden: het is voor veel gemeenten een hoofdpijndossier. Om de parkeerdruk te verlagen, pleit Wilco van de Vosse, account- en projectmanager bij SHPV, een landelijke organisatie van gemeenten, voor een ‘saldoparkeervergunning’. Werken met een parkeerbundel in plaats van een permanente vergunning zou een betere verdeling van parkeerplekken teweeg kunnen brengen.

De kern van het verhaal is dat er voor een parkeerplek wordt betaald naar gebruik, in plaats van 24/7. Met het huidige vergunningensysteem hebben bewoners ten alle tijden beschikking over een parkeerplaats, ook op de momenten dat je die parkeerplaats helemaal niet nodig hebt. “Zonde”, vindt Van de Vosse. “Weinig mensen zijn zich ervan bewust hoe kostbaar parkeerruimte eigenlijk is. Met name gemeenten worstelen met een toenemende druk op de stedelijke leefomgeving. Iedere vierkante meter moet worden benut. Het is daarom van groot belang om op een meer dynamische manier met de openbare ruimte om te gaan. Een saldoparkeervergunning kan daarin uitkomst bieden.”

Parkeerbundel

Een saldoparkeervergunning werkt als een soort parkeerbundel. Een x-aantal uren waarop de auto binnen een vooraf afgesproken tijdsperiode geparkeerd mag staan. De hoogte van het aantal parkeeruren wordt bepaald op basis van gemeentelijk parkeerbeleid. Het zou dus zomaar eens kunnen dat je op locatie A meer parkeertegoed krijgt dan op locatie B, net zoals de huidige parkeernormen niet overal hetzelfde zijn. De gebruikers kunnen in een app inzicht krijgen in de nog beschikbare parkeer-uren.

Weerstand

Door dit systeem maken mensen de afweging of ze hun auto in een garage of op een P+R neer gaan zetten, wat ruimte creëert voor andere bestuurders. “Het is wel echt visie denken”, benadrukt Van de Vosse. “De vraag is of mensen in een woonwijk zich echt geholpen voelen met zo’n systeem, waar het voor gemeenten als extra sturingsmiddel werkt. Technisch is het mogelijk, maar als het voor bewoners alleen maar nadelen oplevert, krijg je weerstand. Er moet een gezamenlijk doel zijn. Hij haalt een voorbeeld in Utrecht aan, waar een bewoner toegaf de fiets te pakken in plaats van de auto, omdat ‘hij anders zijn goede parkeerplek in de straat kwijt was’. “Zo zou het natuurlijk niet moeten werken.”

Uiteindelijk zou het effect kunnen zijn dat bewoners merken dat het zo erg niet is hun auto wat verder weg te parkeren, waardoor een deel van de parkeerplekken ook voor andere zaken ingezet kunnen worden.”

Parkeer-quotum

Op den duur zal het ‘parkeer-quotum’ steeds dichterbij de daadwerkelijke parkeervraag komen te liggen, denkt Van de Vosse. “Het zou mooi zijn als bewoners in de toekomst onderling hun parkeersaldo kunnen uitwisselen. Of dat je niet opgemaakt tegoed uitbetaald krijgt. Ook de politiek heeft lef nodig om dit soort beslissingen te nemen. Parkeren gaat over meer dan alleen stilstaande auto’s. Parkeren is en blijft een complex en belangrijk onderdeel van de stedelijke leefomgeving, dat moet je gewoon goed geregeld hebben”, besluit Wilco Van de Vosse.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.