Spookfietsen ongevallen
Deens onderzoek

Spookfietsen vaak oorzaak van conflictsituaties

Op de Rotterdamse Erasmusbrug werd vier jaar geleden een campagne gestart om spookfietsen te ontmoedigen. Foto: Wikimedia Commons

Tegen de richting in fietsen, oftewel spookfietsen, zorgt voor een zeven keer hogere kans op een conflictsituatie op de weg. Dit blijkt uit Deens onderzoek en bevestigt eerdere onderzoeken in Nederland en Duitsland.

Ondanks het beperkte aantal gegevens, laat het onderzoek van Via Trafik zien dat het risico op conflicten (bijna-ongevallen) gemiddeld ongeveer zeven keer groter is voor spookfietsers (2,3 conflicten per 100 fietsers) dan voor fietsers die met de rijrichting meefietsen (0,3 conflicten per 100 fietsers). De meeste conflicten waren met andere fietsers/e-scooters, gevolgd door conflicten met auto’s.

Al in 2015 constateerde onderzoekers in een rapport van Rijkswaterstaat dat er per jaar gemiddeld 0,5 fietsdoden en 60 ernstig gewonden als gevolg van spookfietsen vallen in Nederland. En Duitse onderzoekers vonden dat maar liefst 22% van 610 onderzochte fietsongevallen te maken hadden met spookfietsen.

Verband wegontwerp

Er is een nauw verband tussen spookfietsen en wegontwerp. Spookfietsers komen vooral voor langs meerbaanswegen en op trajecten met een middenberm. De inrichting en samenstelling van de wijk qua ligging van de essentiële bestemmingen ten opzichte van elkaar, spelen ook een belangrijke rol. Fietsers steken bijvoorbeeld zelden een brede weg met veel verkeer over om bij een winkel in de buurt te komen, als zo’n winkel 400 meter aan dezelfde kant van de weg ligt.

Niet alleen is spookfietsen gevaarlijk voor tegenliggers die wel aan de goede kant van de weg rijden, ze lopen zelf ook het risico over het hoofd gezien te worden door automobilisten die bij het kruisen van een eenrichtingspad geen fietsers verwachten.

Betere oversteekplaatsen

De onderzoekers bevelen aan dit thema serieus te nemen bij de stads- en verkeersplanning van nieuwe gebieden en te zorgen voor meer en betere oversteekplaatsen. Het aanleggen van tweerichtingsfietspaden is in bepaalde situaties ook een oplossing. Verder pleit men voor gerichte campagnes en politiecontroles.

Vier jaar geleden startte de gemeente Rotterdam zo’n gerichte campagne om fietsers op de Erasmusbrug aan te sporen de juiste kant van de weg te gebruiken. Op het fietspad over de Maas werden grote pijlen met de juiste rijrichting aangebracht. Fietste je  aan de goede kant, stond er een duimpje omhoog bij, maar spookfietsers zagen een duim omlaag. Daarnaast was de oproep ‘Roep boe tegen spookfietsers’ te lezen. Het aantal spookfietsers nam door deze campagne met 10% af.
Ook in de Rotterdamse wijk Overschie werden vorige maand duimpjes op het wegdek geplaatst, om het aantal spookfietsers terug te dringen.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.