Dutch Cycling Embassy deelt fietskennis
Koninklijk echtpaar

Nederlandse fietskennis gaat de hele wereld over

De Dutch Cycling Embassy brengt Nederlandse kennis en expertise over fietsinfrastructuur de hele wereld over. Foto DCE / Chris Bruntlett

De voorloperspositie die Nederland heeft als fietsland, is er een om trots op te zijn. Zo trots zelfs, dat de Dutch Cycling Embassy de expertise die hier jarenlang is opgebouwd, actief naar het buitenland brengt. Volgende week vertrekt directeur Lucas Harms samen met een 60-koppige delegatie, inclusief het koninklijk echtpaar, naar Californië. “Eens kijken hoe we zelfs een mega autogedomineerde stad als Los Angeles, kunnen helpen fietsvriendelijker te worden.”

In vergelijking met andere landen, is Nederland absoluut een voorloper als het gaat om fietsinfrastructuur, zegt Lucas Harms stellig. Harms is sinds het voorjaar van 2019 directeur van de Dutch Cycling Embassy. Ondanks dat de wereldwijde ontwikkelingen heel snel gaan, wordt er nog steeds met grote ogen naar Nederland gekeken. “We zijn nog steeds een voorbeeldland.”

Ontwikkelingen Parijs

Neem bijvoorbeeld Parijs. Een stad die steeds vaker wordt aangehaald als wereldstad waar de ontwikkelingen heel snel gaan en honderden kilometers fietsinfrastructuur zijn aangelegd.
Afgelopen juni was Harms er namens de Dutch Cycling Embassy met een delegatie van hun netwerk. “We hebben daar toen zelf rondgefietst om te ervaren hoe de situatie daar nu is. Maar eigenlijk was ik een beetje teleurgesteld. Gezien alle ontwikkelingen die je tijdens de coronacrisis meekreeg en alle berichten op sociale media, had ik hoge verwachtingen. Het is er echt wel fietsvriendelijker geworden, maar dit staat nog heel ver af van de situatie in Nederland.”

Zo wordt er volgens Harms nog te weinig aandacht besteed aan het verbinden van belangrijke punten in de stad, zodat je een compleet netwerk krijgt. “Er zijn echt wel mooie stukken fietspad aangelegd, maar veel kruispunten zijn nog een zwakke schakel en helemaal niet verkeersveilig ingericht.”

Ook blijven de anti-automaatregelen nog te vaak achter. “Je ziet in Parijs bijvoorbeeld dat je op hele drukke toeristische plekken weliswaar moeilijker een parkeerplek vindt, maar dat je in principe nog steeds overal met de auto kunt komen”, legt Harms uit.

Dutch Cycling Embassy in Parijs
In juni 2022 bezocht de Dutch Cycling Embassy Parijs, om te ervaren wat daar allemaal verbeterd is op het gebied van fietsinfrastructuur. Foto: DCE / Chris Bruntlett

Dafne Schippersbrug

Er zijn volgens Harms genoeg mooie voorbeelden in Nederland waarmee je hoge ogen gooit in het buitenland. De fietsenstalling bij Utrecht Centraal bijvoorbeeld; de grootste fietsenstalling ter wereld. Of de Dafne Schippersbrug, ook in Utrecht, waar vanwege ruimtegebrek een fietspad deels over het dak van een school is gelegd en dus heel intensief gebruik is gemaakt van de beschikbare ruimte. “Zo zijn er talloze van dit soort iconische projecten. Maar ook de fietsrotonde in Zwolle, waar autoverkeer alleen rechtdoor of rechtsaf kan, is het benoemen waard.”

Het netwerk van de Dutch Cycling Embassy bestaat uit private en publieke partijen. Van grote consultants als Goudappel en Royal Haskoning DHV, tot provincies en gemeenten. Private partijen hebben veel baat bij het delen van hun expertise, maar tegelijkertijd is ook het ophalen van kennis en het opdoen van inspiratie in andere landen en regio’s een belangrijke drijfveer om zich aan te sluiten bij het netwerk. “En vergeet het positieve boomerang effect niet dat kan ontstaan”, vertelt Harms. “Nederlanders realiseren zich niet altijd hoe goed we het hier hebben en wat voor goud we in handen hebben. Door in te zien wat we internationaal kunnen brengen, tijdens het rondleiden van delegaties of in missies naar het buitenland, kunnen we bij publieke partners een wake-up call veroorzaken.
Er wordt ze een spiegel voorgehouden en hopelijk blijven partijen daardoor scherp om nog meer te investeren in het op peil houden en verbeteren van de fietscondities.”

Snelfietsroutes

Ook snelfietsroutes zijn een belangrijke tool om het fietsen te bevorderen en worden steeds vaker ingezet in Nederland. Harms ziet de vraag en de interesse naar dit type fietsverbindingen toenemen vanuit het buitenland. “We hebben in Nederland fantastische corridors die goed worden gebruikt. Met dank ook aan de opkomst van de elektrische fiets. Een klassiek voorbeeld is die in Arnhem en Nijmegen, het Rijnwaalpad. Dit laten we ook vaak zien aan delegaties die naar Nederland komen, die dan kunnen zien hoe relatief snellere verbindingen tot stand komen. Dat je de fiets niet alleen een grotere rol geeft in de steden zelf, maar ook tussen de steden.”

Werk aan de winkel

Ondanks de vele mooie plannen en ontwikkelingen om steeds meer Nederlandse binnensteden autoluw te maken en de fietscondities te verbeteren, beaamt Harms dat er nog veel te winnen valt. Niet alleen de expertise uit het netwerk naar buiten brengen, maar ook de innovatieve dingen die in het buitenland gebeuren, terugbrengen naar Nederland. “Anders lopen we het gevaar dat we indutten en dat we op onze lauweren gaan rusten. Sterker nog, als we niet keihard blijven werken, kan het zo zijn dat we op termijn toch onze voorloperspositie verliezen. Er is wel werk aan de winkel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.