Elektrische fiets
Veilig Verkeer Nederland

‘Opvoersets e-bikes moeten zo snel mogelijk verboden worden’

VVN vindt dat opvoeren van e-bikes verboden moet worden.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat er per direct een verbod komt op opvoersets voor e-bikes. De setjes laten elektrische fietsen tot wel twee keer zo hard rijden dan toegestaan. “Bizar, want dan wordt de e-bike gewoon een racemonster”, aldus woordvoerder Rob Stomphorst.

Op dit moment is het in Nederland wettelijk toegestaan om via internet en fietshandelaren opvoerpakketjes te verkopen. “Een e-biker haalt soms snelheden ver boven de 50 km/u, terwijl ze maar 25 km/u mogen”, vertelt Stomphorst tegen de Telegraaf. “Dat levert levensgevaarlijke situaties op.”

VVN is blij met een recent aangenomen motie van het CDA voor een verbod op het opvoeren van elektrische fietsen en betere handhaving op de maximale snelheid. Maar resultaten van het onderzoek dat hiervoor uitgevoerd wordt door de verantwoordelijke ministeries, worden pas dit najaar verwacht.

Meer ongelukken na de zomer

Hier zou meer haast mee gemaakt moeten worden, vindt VVN. “Het aantal ongelukken met fietsers en auto’s neemt ieder jaar na de zomer toe, als de scholen weer beginnen. Dit maakt de invoering van het verbod extra urgent. Scholieren moeten verder naar school fietsen en horen van elkaar dat hun fiets opgevoerd kan worden. Kinderen verleggen nu eenmaal hun grenzen. Maar autoverkeer heeft al moeite om met het inschatten van de snelheid van fietsers, laat staan als een fiets opgevoerd is.” Daarom is de invoering van 30 km/u als maximum snelheid zo belangrijk, voegt Stomphorst er aan toe.

Ook de Fietsersbond ziet graag dat de verkoop wordt stopgezet. “Voor de veiligheid van de fietser zelf en zijn mede-weggebruikers, die niet zien dat een rijwiel met zo’n hoge snelheid rijdt. Bovendien moet iemand die zijn e-bike opvoert, zich ervan bewust zijn dat bij een ongeval de schade niet vergoed wordt”, aldus een woordvoerder. “Ook vervalt de garantie op je fiets als er aan geknutseld is.”

Meer slachtoffers e-bike

De politie zegt niet actief op te treden tegen eigenaren van de opgevoerde e-bikes. „Alleen als er een ongeluk met een elektrische fiets heeft plaatsgevonden kijken we of die is opgevoerd”, stelt Paul Broer namens de Nationale Politie. Cijfers over ongevallen met opgevoerde e-bikes zijn er niet. Wel is duidelijk dat steeds er meer slachtoffers vallen op een elektrische fiets: in 2021 waren dat er 80 van de 207 doden op een fiets, in 2020 65 van de 203.

Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst. Het gaat erom dat bij een elektrische fiets de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km/u. Verander je die, dan verander je de constructie van de fiets, zo wordt uitgelegd op de website van de ANWB.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.