Ontwerp fietsenstalling KettingHuls
Creatieve oplossing

‘Donker fietsenhok onderin flatgebouw niet meer van deze tijd’

Goed ontworpen stallingen worden met plezier gebruikt door omwonenden en bezoekers. Foto: Architectenbureau KettingHuls

Gepriegel met je fietsslot in een donkere fietsenstalling onderin een hoog flatgebouw, zou in de toekomst niet meer nodig moeten zijn. Als het aan architectenbureau KettingHuls ligt, worden stallingen een ‘sociaal middelpunt’ van stedelijke hoogbouw. Uit het rapport ‘BIKE-Inc, een inclusieve benadering’ blijkt namelijk niet alleen dat goed ontworpen stallingen met veel plezier worden gebruikt, maar ook een integraal onderdeel kunnen worden van het fietsgebruik.

In het onderzoek, uitgevoerd door Monica Ketting en Daniëlle Huls, wordt gepleit voor een stalling als een uitnodigende ruimte. Een ruimte die een hoofdrol speelt in de ontsluiting en service van het gebouw.
“De huidige neiging van ontwikkelaars is alles ‘in de plint’ te parkeren, oftewel op de begane grond”, legt Huls uit. “Maar het gaat om zoveel aantallen fietsparkeerplekken en dat neemt zoveel ruimte in beslag, waarom kan daar geen leuk café komen?” Wanneer het stallen of parkeren van je fiets onderdeel uitmaakt van een mooie en logische route van de straat naar je woning of werkplek of andersom, wordt het gebruik van de stalling bevorderd, zo is de gedachte.

De grootschalige woningbouwplannen die gepland staan in en rondom de grote steden, vragen om een creatieve oplossing voor de ruimte die de vele fietsen gaan innemen. De dichtheid van de wijk en de vele bewoners versterken deze ontwikkeling.

Gewoonte doorbreken

‘Dit vraagt om fietsenstallingen als integraal onderdeel van de nieuwe woon-werkgebouwen, met voldoende capaciteit voor alle fietsen, bakfietsen, kratfietsen, etcetera. Ook de gewoonte om de fiets langs de kant van de weg, tegen een boom of de gevel van een gebouw te plaatsen moet worden doorbroken’, zo staat in het rapport. De meeste gemeenten investeren juist in grote publieke fietsenstallingen bij stationslocaties en andere drukke punten in de stad, om het aantal geparkeerde fietsen in de openbare ruimte te minimaliseren.

Fietsenstalling KettingHuls
Fietsenstallingen zouden een integraal onderdeel moeten worden van fietsgebruik. Foto: Architectenbureau KettingHuls

Bewustwording gemeenten

De architecten hopen dat hun onderzoek voor bewustwording bij gemeenten zorgt. “Zodat bij het ontwerp van een gebouw al nagedacht wordt over om welke aantallen het gaat en het ruimtebeslag dat die hoeveelheid fietsen inneemt. Om vervolgens te bedenken: ‘Hoe kunnen we dit fijne plekken maken?’ Met de concrete adviezen en tips uit het onderzoek, kunnen gemeenten specifieker zijn in hun wensen en afspraken met ontwikkelaars.”

Denk aan zichtbaarheid vanaf de straat van (een deel van) de stalling, transparantie en liften en trappen die je vanaf de stalling naar alle verdiepingen van het gebouw brengen. ‘En net zoals CROW richtlijnen heeft opgesteld voor dubbelgebruik van autoparkeerplaatsen, zou dit bijvoorbeeld ook gedaan kunnen worden voor fietsparkeerplekken. Een percentage van de stalling wordt overdag gebruikt door mensen die in het blok werken, en ’s avonds door mensen die er wonen’.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.