Horrorkruising Putten
'Horrorkruising'

Levensgevaarlijke kruising Putten na felle kritiek aangepast

Nabij de afrit Strand Nulde van de A28 is de kruising Hoornsdam-Waterweg-Stenenkamerseweg vernieuwd. Maar is de nieuwe kruising veiliger dan vroeger? BRAMVANDEBIEZEN, 2022

Fietsers die met gevaar voor eigen leven over moeten steken, auto’s die bijna tegen het verkeer in rijden en vrachtwagens die over de middengeleider rijden: de gloednieuwe kruising in Putten zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Zowel omwonenden als Veilig Verkeer Nederland uitten felle kritiek op de miljoenen kostende ‘horrorkruising’ en riepen de gemeente op aanpassingen te doen.

De kruising Waterweg/Hoornsdam/Stenenkamerseweg is onderdeel van een project dat ruim drie miljoen euro kost en leek eindelijk af. Omdat een groot deel van de auto’s en fietsers die de kruising gebruiken, niet lijken te begrijpen welke verkeersregels er gelden, wordt deze nu aangepast. Ondanks een aanwezige verkeersbegeleider, blijken fietsers namelijk nog steeds midden op de weg uit te komen.

De kritiek die de laatste dagen ontstond over de kruising, heeft tot ophef geleid in de gemeente en wordt zo snel mogelijk aangepast. De politieke partij GemeenteBelangen Putten wil van het college weten hoeveel de aanpassingen gaan kosten, zo schrijft de Stentor. Ook hoopt de partij antwoorden te krijgen op vragen over de manier waarop het college van burgemeester en wethouders wordt geadviseerd over dergelijke verkeerskundige kwesties.

Verkeersconsulent Peter Buter van Veilig Verkeer Nederland sprak in een eerder artikel in de Stentor zijn vrees uit voor de fietsers die het kruispunt oversteken. Met name deze kwetsbare verkeersdeelnemers komen in het nauw, stelt de expert. “Omdat ze gefocust zijn op het kruispunt waar de auto’s horen over te steken, in plaats van op het fietspad. Er is onvoldoende aandacht voor de fietser, daaraan zie je al dat er iets mis is met het ontwerp.”

‘Rotonde geen optie’

Een rotonde was volgens Buter passender geweest. Volgens de gemeente is dit echter geen optie. “Voor een rotonde is ruimte nodig en die ruimte is er op dit punt niet”, zegt een woordvoerder. “Er staan woningen rondom en langs de Waterweg. Een rotonde heeft daarmee grote impact op de directe leefomgeving van de omwonenden. Daarom kiezen wij daar niet voor.”

Klaas Wijma, wegbeheerder van de gemeente Putten laat weten dat de werkzaamheden aan de kruising eind van deze week zijn afgerond. “De bouwvak is afgelopen en dus zijn we nu begonnen met de aanpassingen.” Zo wordt de middengeleider iets breder en hoger en wordt deze voorzien van een gele verkeerszuil met een pijl. “Nu kun je daar makkelijk overheen rijden, dat passen we aan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.