Helmplicht speed pedelec
Kamervragen

Minister: speed pedelec helm toegestaan na invoering helmplicht

Ook een speed pedelec helm is toegestaan, als vanaf januari 2023 de helmplicht ingaat.Stromerbike, 2022

Snorfietsers moeten keuzevrijheid houden tussen een motorhelm en een speed pedelec helm, omdat ze beide een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en het bovendien zorgt voor meer draagvlak. Dat zegt minister van Verkeer en Waterstaat Mark Harbers. De minister reageert op Kamervragen die Suzanne Kröger van GroenLinks onlangs stelde, over de regelgeving rond de helmplicht, die januari volgend jaar van kracht wordt. 

Uit twee onderzoeken van TNO, die in opdracht van het Ministerie van I&W zijn uitgevoerd, blijkt dat beide type helmen bijdragen aan het verminderen van hoofdletsel. Daarmee komt het gebruik hiervan dus ten goede aan de verkeersveiligheid. ‘Het toestaan van deze helm draagt door het beperkte gewicht en de extra keuzemogelijkheid bij aan het draagvlak en daarmee het naleven van deze maatregel’, zo staat in een reactie van de minister op de vraag waarom niet alleen de motorhelm is toegestaan. Een advies dat ook door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wordt ondersteund.

Ook het feit dat snorfietsen in Amsterdam en Utrecht op de rijbaan moeten rijden, is voor de minister geen reden om de motorhelm als enige optie toe te staan. “De conclusies van TNO hebben betrekking op de mate van bescherming van de bestuurder en passagier van de snorfiets in verschillende scenario’s die zowel op de rijbaan als op het fietspad voor kunnen komen. De conclusie is dat de speed-pedelec-helm volstaat in de steden waar de snorfiets naar de rijbaan wordt verplaatst.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.