Bamboe verkeersbord HR groep
Duurzaamheid

‘Ik leek net Don Quichot met een bamboe verkeersbord onder mijn arm’

Bamboe verkeersborden zijn vele malen duurzamer dan de aluminium variant. Foto: HR groep, 2022

Aluminium verkeersborden zijn al sinds jaar en dag de standaard. Ze gaan lang mee, zijn weersbestendig en kunnen tegen een stootje. Toch hebben ze een belangrijk nadeel: ze zijn niet duurzaam. Dat heeft HR Groep Streetcare ook door. Daarom ontwikkelde de producent van verkeersborden alternatieve varianten die een stuk milieuvriendelijker zijn.

Door het hele land zijn inmiddels duurzame bamboe verkeersborden te vinden. Maar daar stopt de ontwikkeling niet. Inmiddels worden ook borden van UPVC (Unplasticized PVC) geproduceerd en afgelopen maand werd langs de N395, tussen Hilvarenbeek en Oirschot in Noord-Brabant, het eerste Natural Traffic Sign geplaatst.

Manager bij HR Groep Streetcare Hans Heijmans is vanaf het beginstadium betrokken bij de verduurzaming van verkeersborden. Hij vertelt dat het bedrijf rond 2015 niet meer om de signalen vanuit de maatschappij heen kon, dat verduurzaming een prioriteit moest worden.
“We zijn toen op zoek gegaan naar een alternatief materiaal voor de drie miljoen verkeersborden in Nederland. Dit bleek nog niet zo makkelijk, want aluminium is hoe dan ook een heel goed materiaal voor een verkeersbord. Eigenlijk het beste, onderaan de streep. Maar het leveren van aluminium borden is niet milieuvriendelijk.”

‘Don Quichot’

Nadat de HR Groep Streetcare in contact kwam met de bamboe vloeren leverancier Firma Moso, zijn ze gaan testen of een verkeersbord van dit materiaal voldoet aan de wettelijke eisen. “Het bord moet minimaal twintig jaar meegaan, maar ook de sticker die erop geplakt zit, moet zolang blijven zitten. Na het uitvoeren van allerlei tests, bijvoorbeeld het bord twee weken lang in een doos bewaren bij -40 graden en bij +90 graden, met een vochtigheidsgraad van 95%, kregen ze in 2018 het certificaat waarmee ze officieel de weg op mochten.”

Bij de introductie van de borden voelde Heijmans zich soms net ‘Don Quichot’. “Met een bamboe schijf onder mijn arm kwam ik bij de wegbeheerders en werd ik overal uitgelachen. Maar langzamerhand waren er steeds meer wegbeheerders die het wel wilden proberen en kwamen er steeds meer projecten van de grond.” Inmiddels zijn andere producenten met vergelijkbare initiatieven bezig. “Die verschuiving hebben we wel voor elkaar gekregen.”

Kapitaalvernietiging

Op dit moment is van de drie miljoen verkeersborden misschien een procent, of een paar procenten, van bamboe, schat Heijmans. “Dat heeft er aan de ene kant mee te maken dat veel wegbeheerders denken: ‘ik ga eerst maar ‘s kijken wat de buurman doet’. Maar omdat aluminium borden vijftien tot twintig jaar meegaan, wordt natuurlijk ook niet alles in één keer vervangen, dat zou kapitaalvernietiging zijn.”

Natural Traffic Sign HR groep
Het Natural Traffic Sign bestaat uit 100% afbreekbaar materiaal en zit op dit moment in de pilotfase.

100% afbreekbaar

Naast bamboe verkeersborden ontwikkelt HR Groep Streetcare nu ook UPVC (Unplasticized PVC) borden. “Omdat er in elk materiaal wel iets zit wat je uiteindelijk niet wil. Bij de bamboe borden is dit bijvoorbeeld de lijm waarmee de latjes tegen elkaar geplakt worden”, legt Heijmans uit. “Bovendien wordt de geschikte bamboe niet in Nederland geproduceerd, wat onder andere logistieke problemen kan veroorzaken.”
Bij UPVC borden zijn niet alleen de weekmakers eruit gehaald, ze worden ook gemaakt van gerecycled plastic.

Daarnaast zijn er samen met Rijkswaterstaat NTS borden ontwikkeld: Natural Traffic Sign. Dit bord bestaat uit restanten hennepvezels en een 100% fossielvrij, niet-toxisch bindmiddel. “Dit biomateriaal wordt ook nog eens in Nederland verbouwd, op een plek waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken. We hebben met dat materiaal niet alleen het bord, maar ook de paal ontwikkeld. Daar zitten we nu mee in de pilotfase. We hebben het altijd wel over borden, maar de paal die de grond in gaat is minstens zo belangrijk.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.