8 duizend ongelukken

Provincie Zuid-Holland heeft de meeste fietsongelukken

Fietsen in de stalling op Amsterdam Centraal. Foto: Pixabay

Nu de scholen weer zijn begonnen is het druk op de Nederlandse wegen. Elke dag fietsen duizenden kinderen van en naar school. Uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat blijkt dat verkeersdeelnemers in Zuid-Holland het meeste moeten opletten. De kans op een ongeluk binnen de bebouwde kom is in die provincie het grootst.

Nederland is een echt fietsland en daar zijn we trots op. Toch zijn er gemiddeld 4,9 fietsongevallen per 10.000 Nederlanders. Het gaat dan om 8.628 ongelukken in een jaar, blijkt uit onderzoek van Independer. In Zuid-Holland gaat het zelfs om 6,5 ongelukken per 10.000 inwoners. Met een totaal van 2.438 ongevallen met de fiets of elektrische fiets zijn ze goed voor ruim een kwart van alle fietsongelukken. Ook in Noord-Holland (5,9) en in Overijssel (5,1) is het aantal geregistreerde incidenten binnen de bebouwde kom hoog. De meest fietsveilige provincie van Nederland? Dat is Drenthe met ‘slechts’ 2,5 geregistreerde fietsongevallen per 10.000 inwoners.

Zwakke verkeersdeelnemer

Er bestaat nog wel eens verwarring over wie verantwoordelijk is bij zo’n ongeval. Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer, licht toe: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig standaard aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Ook per gemeente zijn de verschillen groot. Ongelukken met fietsers gebeuren het vaakst in Den Haag. Per jaar worden hier 11,7 fietsongelukken geregistreerd per 10.000 inwoners: ruim dubbel zoveel als landelijk gemiddeld. Het gaat dan in Den Haag om 644 fietsongevallen binnen de bebouwde kom. Opvallend is dat ook in (en nabij) andere kustplaatsen veel ongelukken gebeuren met fietsers.

Naast Den Haag voeren Leiden, Wassenaar, Zandvoort en Heemstede de lijst aan met gemeenten met de meeste fietsongelukken binnen de bebouwde kom.

Aansprakelijkheid fietsongeluk

Bij een fietsongeluk is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Menno Dijcks, auto-expert bij Independer legt uit hoe het dan zit met de verzekering: “In de situatie waarin de automobilist aansprakelijk is voor de aanrijding met de fietser, betaalt de verplichte WA verzekering 100% van de schade die de fietser geleden heeft. Schade aan eigen auto is alleen verzekerd als er een Volledig Casco (all-risk) verzekering is afgesloten voor de auto. Heb je geen all risk dan moet je de eigen schade dus zelf betalen”

E-bike veroorzaakt ernstig letsel

Bij 10,5% van de fietsongevallen is een elektrische fiets betrokken. In Zeeland gaat het zelfs om ruim 16,1%. Ook in Overijssel zijn weggebruikers op een elektrisch aangedreven tweewielers naar verhouding vaker slachtoffer (15,4%).

Ongelukken met elektrische fietsen zijn vaker ernstiger van aard dan ongevallen met fietsen zonder motor. Een ongeval met een elektrische fiets zorgt in 54,1% voor letsel en is in 2,3% van de gevallen zelfs dodelijk. Bij ‘normale’ fietsen gaat het om respectievelijk 44,3% en 0,9%.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.