Slimme sensoren wegdek
IoT-sensortechnologie

Slimme wegdeksensoren leveren Den Bosch schat aan data

Slimme sensoren in het wegdek in Den Bosch. Foto: Mobility Lab

Data en slimme technologie wordt in Den Bosch ingezet om het verkeer veiliger, schoner en comfortabeler te maken. In 2020 startte de gemeente samen met Mobility Sensing een proef met sensoren in het wegdek. Dat sensorennetwerk is inmiddels verdubbeld en levert uiterst waardevolle gegevens op voor planologen en verkeersdeskundigen.

In een eerste pilot van 2020-2021 werden slimme wegdeksensoren verspreid over het stratennetwerk van ‘s-Hertogenbosch. Deze sensoren leverden actuele informatie over de verkeersstromen en andere factoren die van invloed zijn op het verkeer zoals temperatuur en neerslag.

De sensoren bleken heel accuraat te meten en even goed als veel duurdere meetsystemen zoals detectielussen in de weg. Via een online dashboard kunnen verkeerskundigen van de stad vrijwel direct actuele gegevens over het aantal passerende voertuigen inzien. De sensors werken draadloos en zijn niet afhankelijk van de aanwezigheid van een stroom- of datakabel waardoor de installatie- en onderhoudskosten voor de stad minimaal zijn. De vooraf gestelde doelen werden hiermee ruimschoots behaald en dus kreeg de pilot een vervolg met meer sensoren voor nog meer data-inwinning.

Momenteel zijn in heel Den Bosch zo’n 50 wegdeksensoren die een actueel beeld bieden van verkeersstromen, wegdekcondities en -temperaturen in de stad. Bij het monitoren van de verkeersstromen kan de gemiddelde rijsnelheid berekend worden door het onderliggende programma StreetSense. Een HAS-Student is bezig om dat algoritme te optimaliseren zodat de rijsnelheid nauwkeuriger wordt ingeschat.

Onbeperkte mogelijkheden

Joost Verdiesen van gemeente ’s-Hertogenbosch is blij met de pilotresultaten. “De sensoren zorgen ervoor dat we op een flexibele en betaalbare manier nog meer kunnen meten en te weten komen over hoe het verkeer zich ontwikkelt en wat de conditie van het wegdek is. Zo gebruiken we de StreetSense-data o.a. voor verkeersanalyses, beleidsontwikkeling, en het monitoren en bestrijden van gladheid en hittestress. Samen met leveranciers van slimme verkeerstechnologie en kennisinstellingen zetten we deze data-ontwikkeling graag voort.”

Dat de mogelijkheden van IoT-sensortechnologie onbeperkt zijn, verrast Tom van de Ven, oprichter van Mobility Sensing, niet. “We kunnen in principe elke straat online brengen en StreetSense voor talrijke use cases inzetten. Zo heeft elke stad weer zijn eigen mobiliteitsvraag als het gaat om data-inwinning.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Sander van vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.