Ministers De Jonge en Harbers werkbezoek Utrecht
Verkeerseffecten

Ministers Harbers en De Jonge praten over groei en bereikbaarheid Utrecht

De ministers hebben vanaf de bovenste verdieping van het kantoor van Rijkswaterstaat goed zicht op mogelijke nieuwbouwlocaties. Provincie Utrecht, 2022

Ministers Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat en Hugo de Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening brachten eerder deze week een bezoek aan Utrecht, om meer inzicht te krijgen in de verwachte verkeerseffecten van de uitbreiding van de regio. Ook de huidige en toekomstige knelpunten voor een gezonde groei van de stedelijke omgeving, kwamen aan bod.

De grootschalige aanpak van de woningcrisis in de regio heeft de grote effecten op de bereikbaarheid per OV, auto en fiets. Om het gebied bereikbaar te houden, moet er flink geïnvesteerd worden in de infrastructuur en snelle OV-verbindingen. U Ned, een samenwerkingsverband van overheden dat de regio op een gezonde manier wil laten groeien, gaf de ministers inzicht in alle verwachte verkeerseffecten van de Utrechtse regionale bevolkingsgroei voor fietsers, automobilisten en gebruikers van het OV.

Knelpunten

De Utrechtse wethouders Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) en Eelco Eerenberg (Ruimtelijke Ordening) praatten de ministers bij over de de huidige en toekomstige knelpunten zitten voor een gezonde groei van de stedelijke omgeving. Eerenberg zegt op Twitter tevreden te zijn over het bezoek van de ministers en ‘te kunnen laten zien welke uitdagingen er zijn om als stad gezond te groeien’.

Merwedelijn

Een steeds drukkere Utrechtse regio is niet alleen een uitdaging voor gemeenten en provincie, ook nationaal heeft dit effecten’, zo staat op de website van de provincie. Het Centraal Station en de vele snelwegen in de regio maken Utrecht het nationale verkeersknooppunt van Nederland. Om de geplande bouw van tienduizenden woningen mogelijk te maken, hebben gemeente en provincie Utrecht in juni samen 400 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe snelle OV-verbindingen. Afgelopen donderdag kondigde het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein aan hier 15 miljoen aan toe te voegen voor de realisatie van een deels ondergrondse tramlijn tussen Nieuwegein en Utrecht Centraal: de Merwedelijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.