BOA Verkeershandhaving
Extra bevoegdheden

Pilot verkeershandhaving boa’s uitgebreid naar vijf gemeenten

Boa's krijgen in vijf extra gemeenten de bevoegdheid om fietsers te bekeuren. ANP/Hollandse/Hoogte Robin Utrecht

Voor het fietsen zonder licht, het rijden door rood en telefoongebruik op de fiets, kunnen in vijf gemeenten ook door boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) opgetreden worden. De pilot verkeershandhaving met boa’s in Utrecht krijgt namelijk een vervolg in Breda, Harderwijk, Schouwen-Duiveland, Venlo en Zaanstad.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid deed in het voorjaar een oproep aan gemeenten om zich aan te melden voor het vervolg van de pilot verkeershandhaving in Utrecht. Meer dan twintig gemeenten meldden zich voor de vijf beschikbare pilotplaatsen.

De vijf gemeenten zijn gekozen op basis van de selectiecriteria omvang, geografische spreiding, kwaliteitswaarborgen, samenwerking met de politie en de bereidheid om deel te nemen aan de evaluatie en kennis te delen. Op grond van de resultaten van de pilots wordt in de loop van 2023 besloten of het takenpakket van de boa’s wordt uitgebreid met de nieuwe bevoegdheden.

Experiment

Het gebrek aan politiecapaciteit leidde in 2019 tot een voorstel van Tweede Kamerlid Chris van Dam (CDA), om het takenpakket van boa’s uit te breiden op het vlak van verkeershandhaving. In februari 2021 is gestart met een experiment in de gemeente Utrecht. Ruim honderd boa’s werden door de gemeente ingezet om te handhaven op de drie verkeersovertredingen. Tijdens deze pilot werden 4.400 boetes uitgedeeld aan fietsers. Het experiment duurde 25 weken, maar tijdens die periode werden meer boetes uitgedeeld door boa’s dan door politie in een heel jaar in 2018, 2019 en 2020.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.