Woon-werkverkeer
Passende mobiliteit

Werknemers willen vooral keuzevrijheid in woon-werkverkeer

Werknemers binden zich mede door passende mobiliteit aan een werkgever.Mobinck, 2022

Mobiliteit die past bij de persoonlijke situatie en de wensen van werknemers, speelt een belangrijke rol in de binding met hun werkgever. Zo gaf 26 procent van de werkgevers in 2021 aan hun werknemers zelf te laten kiezen voor de mobiliteit die het beste aansluit. Een jaar eerder was dat nog maar 12 procent.

Dat concludeert Mobinck naar aanleiding van interviews met tien mobiliteitsexperts, die zijn gebundeld in het gratis e-book ‘De woon-werkgever’. Mobinck, onderdeel van de Autobinck Group, sprak mobiliteitsexperts van Univé, de Rabobank en van diverse mobiliteitsbedrijven. ‘Alleen al de verscheidenheid aan antwoorden geeft aan hoe lastig de mobiliteitspuzzel is voor de hedendaagse mobiliteitsmanager’, zo schrijft Mobinck.

Zo is ook duurzaamheid tegenwoordig een must. Werkgevers willen bovendien nog inzetten op vitaliteit van medewerkers en als het kan allemaal zo flexibel mogelijk. Het prijskaartje dat eraan hangt is ook nog relevant.

Auto van de zaak

Alle medewerkers een auto van de zaak geven is niet meer van deze tijd waarin veel meer wordt thuisgewerkt, parkeerruimte bij bedrijven vooral in stedelijke gebieden schaars is en het bovendien niet altijd nodig is om te reizen. Ook is de locatie van het bedrijf van invloed op het beleid. Voor OV-reizigers is de fysieke locatie van een bedrijf belangrijker dan een upgrade in de vergoeding van de OV-reis van tweedeklas naar eersteklas reizen.

“De vraag naar duurzamere, kostenefficiëntere en meer gepersonaliseerde vormen van mobiliteit is een logisch gevolg van de veranderende samenleving”, stelt Victor van den Berg, managing director bij Mobinck Mobility Consulting. Ook veranderende wet- en regelgeving is van invloed, vooral op het gebied van duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld de CO2-rapportageverplichting voor grote organisaties over woon-werk- en zakelijke kilometers van hun werknemers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.