Verkeersborden IPSm ANP
ISA-proof

App voor wegbeheerders helpt aanbod verkeersborden te updaten

Om het ISA-systeem optimaal te laten werken, moeten verkeersborden voldoen aan gestelde eisen. ANP / Hollandse-Hoogte / Ramon van Flymen, 2022

De verplichting om nieuwe auto’s in de EU uit te rusten met het ISA-systeem (Intelligente Snelheidsassistentie), vraagt om een kritische check van verkeersborden in Nederland. Het huidige aanbod voldoet namelijk lang niet altijd aan de technische eisen om het systeem te laten werken. Een digitaal overzicht van álle verkeersborden helpt wegbeheerders hun areaal op orde te brengen. HR Groep Streetcare ontwikkelde mede om die reden, Intelligent Public Space Management (IPSm).

Met de landelijke verkeersbordendatabase heeft HR Groep Streetcare alle RVV-borden (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) in Nederland gedetailleerd in kaart gebracht. De database omvat zo’n zes miljoen borden: drie miljoen verkeersborden en drie miljoen straatnaamborden, hectometrering, afzetpalen en mottoborden. Voor onder meer gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en waterschappen biedt dit een compleet overzicht van alle bebording. HR Groep Streetcare nam het initiatief voor het opzetten van de landelijke database en in opdracht van het ministerie ontsluit zij een deel van die data naar het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).

ISA-proof

De database helpt wegbeheerders onder andere hun wegen ‘ISA-proof’ te maken. ISA is een hulpmiddel dat automobilisten helpt de geldende maximumsnelheid niet onbewust te overschrijden. Met de borden die nu langs de Nederlandse wegen staan, zal deze techniek echter niet altijd goed werken. ‘Voor een succesvolle werking en acceptatie van ISA zijn goed zichtbare, leesbare, logische en geloofwaardige snelheidsborden nodig, die door mens en machine kunnen worden gelezen’, zo wordt op de website van HR Groep Streetcare uitgelegd.

CROW publiceerde hier het rapport ‘Handreiking ISA voor de wegbeheerder’ over. “De rode draad in dat rapport is: Zorg dat je areaal op orde is, want dan hebben ADAS-functionaliteiten, en dan met name ISA, een grote slagingskans”, licht Caroline van Rij toe, projectleider & Consultant IPSm bij HR Groep Streetcare.

Nauwkeurige analyses

“Aan de hand van data kun je efficiënt beheren”, legt Van Rij uit. “Op het moment dat je een overzicht hebt op je scherm en niet op je fiets of in je auto door een gebied hoeft te rijden, heb je veel meer mogelijkheden om nauwkeurige analyses te gaan maken. Met een door onze data onderzoekers ontwikkeld dashboard dat aan de data gekoppeld is, helpen we wegbeheerders kritisch kijken naar hun areaal.”

Zo is het mogelijk een ISA-proof analyse te maken van snelheidsbebording. Als een 30 kilometerzone bijvoorbeeld niet wordt afgesloten met een einde 30 kilometerzone, gaat het ISA-systeem haperen. Het voertuig ‘weet’ dan niet naar welke maximumsnelheid het moet handelen. “Je kunt bij wijze van spreken met een druk op de knop zien waar het niet klopt, om alle verkeersborden ISA-proof te maken”, vertelt Van Rij. “Hier kan je als wegbeheerder op anticiperen. Met de IPSm-app die gekoppeld is aan de landelijke database, kunnen wegbeheerders bovendien realtime hun actualisaties uitvoeren. Deze app hebben wij overigens ontwikkeld in opdracht van het Ministerie. Wegbeheerders kunnen hier dan ook gratis toegang toe krijgen.”

IPSm HR Groep
Met de IPSm-app kunnen wegbeheerders in één oogopslag zien hoe het aanbod verkeersborden in hun gebied verdeeld is.

Overbodige verkeersborden

Het IPSm platform is niet alleen in te zetten om het aanbod van verkeersborden toekomstbestendig te maken voor technische ontwikkelingen en innovaties. Ook het grote aantal verkeersborden dat eigenlijk overbodig is, breng je heel eenvoudig in kaart met behulp van de database. “Van de zes miljoen borden zou zo’n 20% weggehaald kunnen worden”, weet Van Rij. “Wij zijn het eens met de stelling van Veilig Verkeer Nederland dat overdaad schaadt en dat je een veel veiligere omgeving creëert door overbodige bebording op te ruimen. De database helpt wegbeheerders hier kritisch naar te kijken. Er zijn door de jaren heen best veel borden geplaatst, die mogelijk niet meer relevant zijn.”

De ontwikkeling om binnen de bebouwde kom naar een maximumsnelheid van 30 km/u te gaan, is ook een concrete aanleiding om met IPSm aan de slag te gaan. “Je ziet dan als wegbeheerder direct waar al je 50 km/u borden staan en die dus aangepast moeten worden.”

Lagere beheerkosten

Naast het verhogen van de verkeersveiligheid en het leefbaarder maken van de openbare ruimte, verlaagt gebruik van de database ook de beheerkosten, stelt Van Rij. “Minder is meer. Je gaat veel efficiënter te werk en kunt optimaal gebruik maken van de personele capaciteit Zij voegt hieraan toe dat wegbeheerders dankzij de tool beter kunnen budgetteren. “Ze weten namelijk precies hoeveel borden er op welk moment aan vervanging toe gaan zijn. Een verkeersbord gaat, in principe, twintig jaar mee. Dus als je elk jaar een deel van je areaal updatet, weet je precies welke borden over twintig jaar weer opgepakt moeten worden.”

Hoewel de dataverzameling al een jaar of vijftien aan de gang is, zijn veel gemeenten nog terughoudend geweest in het toepassen van de beschikbare informatie. Volgens van Rij keken veel wegbeheerders ‘of de buurman het ook doet’. “Maar omdat de druk op de wegbeheerder toeneemt om goed te budgetteren, goed te beheren en data te gaan verzamelen, zie je dat het op dit moment wel een vlucht neemt. Het is namelijk een behoorlijk bedrag wat op straat staat. Tien jaar geleden wist geen gemeente hoeveel borden ze moest beheren. Dat is nu wel anders.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.