MONO Actiedag
Telefoongebruik

‘Mij Nie Appen!’-campagne richt zich op verzender in plaats van ontvanger

TeamAlert zette gisteren een ‘Mij nie Appen’-drive-in op, waar mensen werd gevraagd hun telefoon op ‘Niet storen’ te zetten.Marco de Swart, 2022

Politiekorpsen door het hele land waren gisteren extra alert op appende en bellende bestuurders en hebben tientallen bekeuringen uitgeschreven. De landelijke MONO-actiedag was het startsein van de campagne ‘Mij Nie Appen!’, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De campagne moet niet alleen fietsers en automobilisten bewust maken van de gevaren van appen achter het stuur, maar ook de verzenders wijzen op de risico’s van afleiding van de smartphone.

Tijdens de landelijke MONO-actiedag hebben politiekorpsen massaal controles uitgevoerd op smartphonegebruik in het verkeer. Het startsein van de overheidscampagne werd in Den Haag gegeven. Hier was ook een ‘Mij nie Appen’-drive-in ingericht door Team Alert, waar mensen wordt gevraagd om hun telefoon op ‘Niet storen’ te zetten.

De politiecontroles werden uitgevoerd met behulp van de MONOcam, een camera die kan detecteren of een bestuurder een mobiele telefoon vasthoudt tijdens het rijden. Er worden op dit moment zestien MONOcams gebruikt in Nederland, verdeeld over verschillende politiekorpsen. “Er hebben gisteren diverse eenheden meegedaan”, weet Paul Broer van de Nationale Politie. “Ook de komende weken gaat de camera intensief gebruikt geworden om het smartphonegebruik te controleren.” Idealiter krijgen steeds meer eenheden de beschikking over een MONOcam. “Maar een eenheid moet wel de capaciteit hebben om de camera’s te benutten”, aldus Broer.

Eigen verantwoordelijkheid

Bijna de helft van de 16- tot 24-jarigen houdt er bij het versturen van berichtjes geen rekening mee of die persoon op dat moment onderweg is. Bij 25- tot 34-jarigen is dat 40 procent (naar autorijders) tot 49 procent (naar fietsers). Toch weet negen op de tien Nederlanders dat afleiding een grote veroorzaker is van ongelukken in het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Veilig Verkeer Nederland hoopt dat de campagne het gewenste effect gaat hebben. “Het doel is natuurlijk altijd het aantal verkeersslachtoffers omlaag brengen”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst. “We gaan zien hoe de campagne opgepakt gaat worden. Het aanspreken van de verzender voelt wel een beetje als een omweg. Iedere verkeersdeelnemer is zelf verantwoordelijk voor het beantwoorden van berichtjes.”

Tegelijkertijd vindt Stomphorst het een ‘goede ontwikkeling’ dat de politie bezig is met nieuwe technieken, zoals de MONOcam. “Als dit de pakkans verhoogt, juichen we dit alleen maar toe. Bestuurders moeten het gevoel hebben dat de politie altijd meekijkt, waardoor ze niet meer reageren op meldingen op hun smartphone. Maar los van de handhaving, is het het mooist als we de intrinsieke motivatie van weggebruikers weten aan te spreken. Dat smartphonegebruik achter het stuur echt levensgevaarlijk is.”

MONOcam politie
Een MONOcam detecteert of een bestuurder een mobiele telefoon vasthoudt tijdens het rijden.

Boete omhoog

Het risico op een ongeluk is 2,5 keer zo groot als verkeersdeelnemers met hun telefoon bezig zijn. Uit eerder onderzoek bleek dat zeven op de tien Nederlanders berichten of meldingen ontvangen op hun mobiel als ze onderweg zijn. Twee derde leest die berichten tijdens het rijden. Op de fiets is een boete 140 euro, in de auto is dat 350 euro. Vanaf 1 januari 2023 wordt de boete in de auto verhoogd naar 380 euro.

Minister Mark Harbers zegt naar aanleiding van de lancering: ”Een ongeval zit in een klein hoekje, zeker als mensen in het verkeer worden afgeleid. Dat gebeurt vaak door alerts van je mobiel, zowel in de auto als op de fiets. Met de MONO-campagne willen we stimuleren dat mensen onderweg geen berichten lezen of schrijven. Dat is niet altijd even makkelijk. Je kunt je vrienden, collega’s of familie daarmee helpen: wacht even met dat berichtje versturen tot je weet dat diegene veilig is aangekomen.”

De campagne wordt ook door de MONO-partners uitgedragen: provincies, gemeenten, politie, OM, Team Alert, VVN, ANWB, Shell en Flitsmeister.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “‘Mij Nie Appen!’-campagne richt zich op verzender in plaats van ontvanger”

Jeroen Van Houtte|29.09.22|11:11

Ik weet niet of de ontvanger zich beweegt. Zijn smartphone weet dat wel. Misschien moeten we eerder tools promoten die de smartphone stil maken terwijl we rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.