Bruggen Nieuwe Maas Rotterdam
Derde oeververbinding

Nieuwe brug over de Maas is ‘levenslijn’ voor Rotterdam-Zuid

Een nieuwe oeververbinding van twee Rotterdamse stadsdelen, zou volgens het stadsbestuur positief uitpakken voor de ontwikkeling van Rotterdam-Zuid.ANP / Your Captain, 2022

Als het aan het Rotterdamse stadsbestuur ligt, krijgt de havenstad er een derde brug over de Nieuwe Maas bij. De brug gaat de stadsdelen Kralingen/De Esch aan de oostkant en Feijenoord/IJsselmonde in Zuid met elkaar verbinden. De nieuwe oeververbinding moet onder meer zorgen voor verdere ontwikkeling Rotterdam-Zuid de bouw van 70.000 woningen en uitbreiding van de werkgelegenheid in de stad.

De nieuwe brug wordt ingericht primair voor voetgangers, fietsers, trams en slechts in beperkte mate voor auto’s, zegt het college van burgemeester en wethouders. Het streven naar een derde oeververbinding naast de Willems- en Erasmusbrug, bestaat al jaren, zowel in Rotterdam als bij het Rijk.

Het stadsbestuur prefereert een brug boven een tunnel als nieuwe oeververbinding, omdat een brug een stuk goedkoper is. De geschatte kosten van het brugproject zijn 2,5 miljard euro. Aan een tunneloptie hangt een prijskaartje van 3,8 miljard euro. De gemeenteraad had eerder aangegeven veel te voelen voor een tunnelverbinding.

Door de aanleg van de brug met een openbaar vervoerverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt het volgens het stadsbestuur mogelijk om aan de oostkant van de regio Rotterdam tot 35.000 woningen te bouwen. Daarnaast zorgt de verbinding in combinatie met de andere maatregelen zoals een permanent treinstation bij Stadionpark in Zuid en meer openbaar vervoer door de Maastunnel, voor het oplossen van het ov-knelpunt in de Rotterdamse binnenstad. Daardoor kunnen daar, in de Rijnhaven en in het Merwe-Vierhavengebied nog eens tot 35.000 extra woningen worden gebouwd.

‘Investering in Rotterdammers’

Wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit), ziet de brug als een logische vervolgstap van de versterking van de stad 25 jaar na de opening van de Erasmusbrug. “Deze nieuwe brug is geen investering in beton en staal maar een investering in Rotterdammers. Het zorgt voor een betere en snellere bereikbaarheid en vermindert daarmee de vervoersarmoede op Rotterdam-Zuid. Het zorgt ervoor dat de universiteit en het hbo straks binnen tien minuten te bereiken is. Het zorgt ervoor dat voor elk van de zeven NPRZ-wijken meer dan 15.000 extra banen binnen 45 minuten reistijd komen te liggen. En het geeft ons de mogelijkheid veel meer woningen te bouwen voor Rotterdammers. Kortom: deze brug is een levenslijn voor Rotterdam-Zuid, een must voor de ontwikkeling en versterking van de stad.”

Half november wordt er een beslissing genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen de volgende fase in kan. In de daarop volgende planuitwerking gaat de gemeente, met de andere initiatiefnemers, opnieuw met omwonenden, ondernemers, het Havenbedrijf en andere betrokkenen om de tafel om de mogelijkheden voor een nieuwe brug voor Rotterdam voor elkaar te krijgen.

Kritiek

Kritiek is er ook, op de plannen van het college. Onder meer van de Rotterdamse Havenmeester René de Vries. Volgens hem is de veiligheid voor de scheepvaart door de brug in het geding, zo vertelt hij tegen het AD. Een brug in deze bocht zorgt volgens De Vries voor ‘onaanvaardbare risico’s’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Nieuwe brug over de Maas is ‘levenslijn’ voor Rotterdam-Zuid”

Victor Bax|29.09.22|11:05

Wordt er nog gesproken over een nieuwe metroverbinding, die van Rotterdam Oost naar Zuid (en terug) gaat? Je zou hopen dat we meer ons richten op OV dan op individueel vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.