Samen Meten Utrecht Telraam
Telraam

Inwoners Utrecht tellen mee hoeveel verkeer er door de straat komt

Met een sensor op het raam krijgen bewoners inzicht in het verkeer dat dagelijks door de straat rijdt.Telraam

Hoeveel vrachtwagens er dagelijks door de straat rijden, of wat een nieuwe buurtsupermarkt betekent voor de hoeveelheid verkeer, wordt mede dankzij de inwoners van de provincie Utrecht onderzocht. Met het burgerwetenschapsproject Telraam, een initiatief van Samen Meten Utrecht, voeren bewoners verkeerstellingen uit in hun eigen straat.

Deelnemers krijgen de beschikking over een verkeersteller (het Telraam), die op een raam met uitzicht op de straat wordt geplaatst. Het Telraam geeft automatisch tellingen door van fietsers, voetgangers, auto’s en zwaarder verkeer.

“De tellingen gaan naar een dashboard waar iedereen het in kan zien”, vertelt Jeannine van Bree, communitymanager bij Samen Meten Utrecht. “Het doel van het project is meer inzicht krijgen in verkeer in woonstraten. Bij reguliere tellingen ligt de focus meestal op de hoofdwegen. Of op plekken waar al iets aangepast gaat worden aan de weg of infrastructuur. Terwijl, woonstraten is waar het leven zich afspeelt en juist daar is te weinig informatie over.”

De data levert in het klein informatie die ook voor grotere cases ingezet kan worden. “Neem bijvoorbeeld de renovatie van de Galecopperbrug in Utrecht”, legt Van Bree uit. “In de volksmond ‘de Ikeabrug’. De werkzaamheden die daar plaatsvinden zorgen voor files en opstoppingen. Met Telraam kunnen we in de omgeving meten wat het gedrag is van weggebruikers rond die brug. Gaan mensen de snelweg af op zoek naar sluiproutes? En welke sluiproutes gebruiken ze dan? Dat is waardevolle informatie.”

Gedragsverandering

De initiatiefnemers richten zich op twee onderzoeksvragen: ‘Wat hebben beleidsmakers aan de data?’ en’ Zorgt de actieve rol van inwoners ervoor dat ze bereid zijn tot een positieve gedragsverandering?’ Bijvoorbeeld door vaker de fiets te pakken.

De pilot heeft laten zien dat bewoners het leuk vinden om mee te doen en dat de data betrouwbaar is. “De sensor meet het beste bij daglicht”, vult Van Bree aan. “Dat is mogelijk een beperking voor straten die ’s nachts met overlast te kampen hebben. Maar er is een volgende camera in ontwikkeling, die ook na zonsondergang moet gaan meten.”

Verkeersteller Telraam Utrecht
De tellingen komen terecht in een dashboard, waarmee allerlei analyses te maken zijn.

Onderbuikgevoel

Maar volgens Van Bree kan het project nog een ander positief effect teweeg brengen. “Wij van Samen Meten Utrecht vinden het een heel belangrijk middel om de dialoog aan te gaan tussen bewoner en overheid. Er wordt vaak gedacht vanuit overlastproblematiek. Bewoners stappen naar de gemeenten met een probleem, maar daar wordt niet altijd gehoor aan gegeven. Telraam objectiveert het onderbuikgevoel. Het gaat over data in plaats van emotie.”

De pilot startte in 2020 met twintig deelnemers. Vorig jaar groeide dit aantal al uit tot honderddertig en nu is er de mogelijkheid op te schalen tot driehonderd. Deelnemers kunnen workshops bijwonen waarin ze meer te weten komen over de verzamelde metingen en de resultaten. Ook kunnen de ‘tellers’ eigen analyses maken van het verkeer in hun straat.

De volgende telronde start op 2 november. Aanmelden kan nog tot 20 oktober.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.