Verkeersdoden kinderen Europa
Onderzoek

6000 jonge verkeersdoden op Europese wegen in een decennium

Er zijn op de Europese wegen tussen 2011 en 2020 zesduizend kinderen in de leeftijd tot 14 jaar omgekomen.Damian Konietzny, Pixabay, 2020

Er zijn op de Europese wegen tussen 2011 en 2020 zesduizend kinderen in de leeftijd tot 14 jaar omgekomen. Dit blijkt uit het rapport “Reducing child deaths on European roads” van de European Transport Safety Council (ETSC), dat deze week gepubliceerd werd. Om dat aantal omlaag te krijgen pleit de ETSC onder andere voor lagere snelheden en veiliger schoolroutes.

Slechts zeven Europese landen hebben structureel een lagere maximumsnelheid ingevoerd rondom scholen, blijkt uit de studie. De ETSC vindt dat wegen rondom scholen en in stedelijke gebieden met veel fietsers en voetgangers, standaard naar 30 km/u-zones moeten. Ze roepen de EU op om dit wettelijk vast te leggen.

Ondanks sterke verbeteringen in de veiligheid van auto’s, vindt bijna de helft van de dodelijke ongelukken met kinderen plaats in de auto. De ETSC pleit daarom voor strengere regels voor kinderzitjes. De veiligheid van kinderen in het verkeer verschilt per land. Zo is de hoeveelheid dodelijke slachtoffers in Roemenië tien keer zo hoog als in Noorwegen, Cyprus en Zweden.

Afname in Nederland

In Nederland is de verkeersveiligheid voor kinderen de afgelopen decennia sterk verbeterd, al lijkt de afname in verkeersdoden de laatste jaren wel te zijn gestagneerd. Vergeleken met andere leeftijdsgroepen, overlijden kinderen minder vaak in het verkeer en raken ze ook minder vaak ernstig gewond door een verkeersongeval. Deze positieve ontwikkeling in veiligheid komt vooral door de toename van 30km/uur-zones, de verbeterde veiligheid van auto’s voor inzittenden en meer gebruik van verbeterde kinderzitjes en -stoeltjes.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.