Zelfrijdend vervoer
Zelfrijdend vervoer

Lokale overheden denken mee over regelgeving autonome voertuigen

Wetten en regels moeten worden aangepast om zelfrijdend vervoer te integreren in het verkeer.Auto Deals.Pk / Flickr, 2019

Om de komst van zelfrijdend vervoer in goede banen te leiden, vraagt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan gemeenten, provincies en wegbeheerders om hierover mee te denken. De komende weken start IenW een landelijke consultatie over autonoom vervoer in meer stedelijk gebied. In het najaar moet meer duidelijk worden over de gewenste rol van autonome voertuigen en wie ervoor aansprakelijk is. Dat schrijft de nieuwswebsite Stadszaken.

Met de herziene versie van de Europese General Safety Regulation, die sinds 6 juli van kracht is, kunnen autofabrikanten goedkeuring aanvragen voor specifieke ‘automated driving systems’ om ermee de weg op te gaan, mits nationale en lokale wetgeving dit ook toestaat.

Wetten aanpassen

Samen met onderliggende wetgeving en veiligheidsmaatregelen die tussen nu en 2029 in werking treden, geeft Europa hiermee een signaal dat lidstaten alvast kunnen voorsorteren op de komst van zelfrijdend vervoer. Grotendeels gaat het dan om het inpassen van wettelijke kaders en regelgeving. In Nederland moeten al zo’n zeven wetten worden aangepast, waaronder de wegenverkeerswet.

Het ministerie van IenW test samen met de Dienst Wegverkeer (RDW) hoe nationale regelgeving moet worden aangepast om zelfrijdende auto’s veilig toe te laten op de openbare weg. Daar is de landelijke consultatie een aanvulling op. Dit moet leiden tot aanbevelingen over de inpassing van zelfrijdende auto’s en benodigde wijzigingen in regelgeving en infrastructuur. Nationale regels en wetten kunnen bijvoorbeeld locaties aanwijzen waar automatisch rijden niet is toegestaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.