Actie scholieren Haarlem
Bezorgde ouders

Actie fietsveiligheid Haarlemse schoolkinderen ‘groot succes’

Actievoerders begeleidden scholieren veilig langs het drukke verkeer.Menno Maas, 2022

De actie die gisteren in Haarlem plaatsvond om fietsende scholieren veilig naar school te begeleiden, was volgens initiatiefnemer Joosje Campfens ‘een groot succes’. Samen met twintig andere bezorgde ouders, hielp Campfens kinderen veilig oversteken, hield ze autoverkeer tegen en deelde ze flyers en stickers uit.

“De reacties waren overwegend positief. Er heeft maar één auto getoeterd. Het feit dat we kinderen samen met de ouders een veilig gevoel konden geven, was een overwinning. Het was ook een mooie gezicht: op een gevaarlijk punt op de route zo’n sliert kinderen achter een volwassene aan. Volgende maand gaan we weer.”

Ook mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg, met wie Campfens al lange tijd samenwerkt en die
onder meer in Haarlem meerdere filmpjes heeft gemaakt over de levensgevaarlijke situaties op straat in de ochtendspits, noemt de actie een succes. “Het was een mooi gezicht, al die rode hesjes. Het verkeer werd echt tegengehouden, van SUV’s tot Porsches en bezorgbusjes. De verkeerssituatie werd meteen veiliger voor fietsers. Zo zie je dus dat het met drie klaar-overs al veiliger is.”

Actie scholieren Haarlem
Verschillende Haarlemse bewoners en ouders droegen hun steentje bij aan de actie. Foto: Wendy van der Aar – van der Weiden

Mismatch

Het is volgens Kloppenburg cruciaal dat verantwoordelijke wegbeheerders en verkeerskundigen zelf komen kijken. “De mensen die erbij waren, schrokken zich dood. Ze geloven het niet, totdat ze zelf een keer om 8 uur komen kijken. Verkeerskundigen redeneren vanuit een gemiddelde en komen twaalf tot veertien uur monitoren. Maar je moet twintig dagen achter elkaar, in de spits, komen kijken. Dan zie je dat dit niks met leefbaarheid te maken heeft. Het is een totale mismatch van bewoners en schooldirecteuren, en de praktijk.”

De volgende stap zou volgens de mobiliteitsexpert het structureel herontwerpen van de infrastructuur moeten zijn. “Dan haal je de angel eruit. Het verkeer zou niet meer over de cruciale bruggen, dwars door de woonwijken, geleid moeten worden.”

Verkeersaudit

De gemeente Haarlem heeft contact met de bezorgde ouders. “Wij horen de kreet dat er tijdens de schoolspits minder auto’s moeten rijden. Recent hebben we een overleg gehad om concrete stappen te zetten om het verkeersveiliger te maken in de omgeving. Er heeft een verkeersaudit plaatsgevonden bij de middelbare school Sancta Maria. Deze auditpartij voert ook een gesprek met de rector en we verwachten binnen korte termijn dat daar maatregelen kunnen worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren”, aldus een woordvoerder.

Op de vraag of de gemeente plannen heeft de routes veiliger te maken, antwoordt de woordvoerder dat het op de Schouwtjeslaan ‘een uitdaging is om nog qua inrichting iets te veranderen’. Over de Wagenweg besluit de gemeenteraad volgend jaar of de maximumsnelheid verlaagd kan worden van 50 km/u naar 30 km/u.

“Daarnaast wordt het vrachtverkeer teruggedrongen zover het kan. Er is een vrachtverbod op de Schouwtjesbrug, alleen vrachtauto’s die een bestemming hebben in de nabije omgeving mogen hierlangs rijden. Deze vrachtauto’s kunnen we niet zomaar weren. Een deel van de oplossing zit in de inrichting van de wegen. De gemeente is in gesprek met logistieke dienstverleners om te onderzoeken hoe de stadslogistiek beter, slimmer en veiliger kan.”

De beelden van de actie in Haarlem zijn gemaakt door Geert Kloppenburg.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.