Dodehoekstempel Amsterdam
Vrachtverkeer

Elf Amsterdamse kruispunten voorzien van dodehoekstempel

De dodehoekstempel moet fietsers extra alert maken op het gevaar van afslaand vrachtverkeer.Edwin van Eis, Gemeente Amsterdam, 2022

Om fietsers extra alert te maken op afslaand vrachtverkeer, worden in Amsterdam op elf drukke kruisingen dodehoekstempels geplaatst. Omgekeerd komen er extra borden die vrachtwagenchauffeurs waakzaam moet maken voor fietsers.

Op de markeringen op het fietspad staat ‘maak oogcontact!’. Het is een maatregel die fietsers moet herinneren rekening te houden met de dode hoek van vrachtwagens. Ondanks dat afslaand verkeer voorrang moet verlenen, is het van belang dat fietsers zelf ook extra opletten. Ongevallen doordat vrachtwagenchauffeurs fietsers niet zien omdat ze in de dode hoek van hun auto staan komen relatief weinig voor. Maar als het gebeurt, dan is de impact groot.

Effect dodehoekstempels

Vorig jaar is er op een paar kruisingen in Amsterdam getest of de dodehoekstempels ook effect hebben. Tijdens een pilot van drie maanden werden fietsers bevraagd voor- en nadat de markeringen werden geplaatst. Ook zijn er ter plaatse observaties gedaan. Uit de test bleek dat iets meer dan helft (53%) van de fietsers de markering ziet. De meeste fietsers begrijpen de markering (83%), weten vervolgens wat ze moeten doen en doen dat ook. Voordat de markeringen aangebracht waren, keek 28,4% van de fietsers naar links op de geteste kruispunten. De aanwezigheid van de markeringen verhoogde dit percentage met 7% naar 35,4%. Ook gebeurden er minder bijna-ongelukken.

Naast de dodehoekstempels neemt de gemeente Amsterdam nog meer maatregelen om ongelukken waarbij de dode hoek een rol speelt, te voorkomen. Op 69 drukke kruispunten in de stad hebben verkeersdeelnemers tegelijk groen licht en is veel vracht- en fietsverkeer. Daar wordt nu onderzocht of de verkeerslichten aangepast kunnen worden, of dat er ruimte is voor een extra vak voor rechtsaf. Daarnaast bekijkt de gemeente of obstakels die het zicht belemmeren, weggehaald kunnen worden. Zoals vuilnisbakken, planten, geparkeerde auto’s of fietsen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.