Tramrails fietser
Fiets-val-beveiliging

Tramspoorvulling moet fietsers behoeden voor valpartijen

Aan de Zaagmolenstraat in Rotterdam rijden fietsers vlak langs de tramrails.Promedia / Marloes Kanselaar, 2022

Vlak langs een tramspoor fietsen en zorgen dat je niet te dicht langs rails gaat rijden. Het is een bekende worsteling voor inwoners van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Want eenmaal met je wiel in het spoor, weet je bijna zeker: ik ga onderuit. Op een remiseterrein in Gentbrugge zijn onlangs proeven gedaan met ‘fiets-val-beveiliging’: een opvulmiddel voor tramsporen dat valpartijen moet voorkomen.

“Vooral op plekken waar fietsers parallel aan de trambaan rijden, of bij haltes waar fietsers de tram passeren, is het een goede oplossing”, vertelt Don Hensen, mede-eigenaar van Rail Insulation Solutions (RIS). “Als je met je velg in de rail komt, ga je niet meteen onderuit. Het neemt het grootste gevaar weg.” Het Sliedrechtse bedrijf ontwikkelde de fiets-val-beveiliging door tot een verkoopbaar product en vertegenwoordigt het product in de Benelux. De tramopvulling is oorspronkelijk bedacht door een Duitser, die jarenlang als lasser en uitvoerder in het spoor werkzaam is geweest.

Het rubber in de sporen ligt op de testlocatie niet gelijk tot aan de bovenkant van de spoorstaaf. “We laten nog wat ruimte vrij zodat de wielen van de tram het rubber niet raken”, legt Hensen uit. “Er wordt al jaren gezocht naar een materiaal dat de sporen helemaal kan opvullen. Maar dat moet telkens samenpersen en dan weer uitzetten. Een rubber met die eigenschappen en dat tegelijk tegen hevige zon- en vriestemperaturen kan, dat bestaat gewoonweg nog niet.” RIS vulde in Gent de tramsporen voor minder dan de helft met rubber. “Zo heeft de tram nog ruimte over om te rijden, maar slijt het spoor af en zakt het wiel dieper, dan slijt het rubber mee”, legt Hensen uit.

Geen wondermiddel

Het opvulmiddel is echter nog geen wondermiddel, blijkt uit de proeven in Vlaanderen. Als het regent blijft de trambaan glad en daardoor gevaarlijk voor fietsers. Ook fietsberaad CROW publiceerde eerder een artikel waarin zij hun vraagtekens zetten bij de oplossing om de rails met rubber te vullen. “De combinatie tussen tramspoor en fietsverkeer zal helaas nooit zonder gevaar blijven”, reageert Hensen.

Er is ook interesse vanuit Nederland, weet Hensen. “We hebben met alle OV-bedrijven contact gehad en met meerdere mensen aan tafel gezeten. Maar het is nog niet op de juiste plekken terecht gekomen dat er echt iets mee gedaan wordt.” Onbekend maakt onbemind, denkt hij. “Tot voor kort was het nog nergens te testen, maar dat kan nu dus wel.”

Tramopvulling RIS
De fiets-val-beveiliging voorkomt dat je als fietser vast komt te zitten in de tramrails.

Registratieprobleem

Hoe groot het probleem in Nederland precies is, valt moeilijk te zeggen. Fietsongevallen die veroorzaakt worden door tramrails, worden niet als zodanig geregistreerd. Bovendien worden alleen fietsongelukken waar de politie aan te pas komt of die een bezoek aan de spoedeisende hulp tot gevolg hebben, bijgehouden. De hoeveelheid eenzijdige ongevallen waarbij tramrails de boosdoener zijn, zijn onmogelijk te achterhalen.

Hensen schat dat er alleen al in Amsterdam en Rotterdam in totaal 400 kilometer aan tramrails ligt. “Maar het hoeft dan misschien maar op 20 kilometer toegepast te worden. Waar je als fietser sowieso haaks over een trambaan rijdt, is het minder relevant. In Gent gaat het om 40 kilometer.” De verwachting is dat het in de Vlaamse stad volgend jaar uitgerold wordt.

Ook in Amsterdam zijn smalle straten waar tramrails doorheen lopen een issue. “Iedereen is er wel eens over gevallen”, zegt Florrie de Pater van de Amsterdamse Fietsersbond. “Zeker als bezorgbusjes de fietsstroken blokkeren waardoor fietsers moeten uitwijken, zorgt het voor gevaarlijke situaties.” Tegelijkertijd zijn Amsterdammers het wel gewend en weten ze hoe ze veilig over een trambaan bewegen, denk De Pater. “Maar als er iets aan gedaan kan worden, is dat natuurlijk geweldig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.