Verkeersveiligheid motorrijders Stichting Motorplatform
Stichting Motorplatform

‘Samenwerking gaat helpen om motorrijdersveiligheid te verbeteren’

Stichting Motorplatform denkt na over de 'uitdagingen en kansen van de motorfiets in relatie tot verkeersveiligheid'. ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip Franssen, 2020

De verkeersveiligheid van motorrijders vergroten, dat is de missie van Stichting Motorplatform. Verschillende organisaties én het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat slaan de handen ineen om het aantal verkeersongelukken waar motorrijders bij betrokken zijn, terug te dringen. RAI Vereniging is één van de initiatiefnemers van Stichting Motorplatform.

Was Stichting Motorplatform tot voor kort nog een informeel platform, sinds oktober is de stichting erkend door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en mag het zichzelf echt een onafhankelijk adviesplatform noemen. Verschillende belangenorganisaties en verkeersveiligheidsorganisaties denken in het platform na over ‘de uitdagingen en kansen van de motorfiets, in relatie tot verkeersveiligheid’.

Populariteit neemt toe

Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren RAI Vereniging, denkt dat ‘structurele samenwerking met alle betrokken partijen gaat helpen stappen te zetten in de goede richting’. “Een partij als SWOV voert diepte-onderzoek uit dat ons leert hoe we de motorrijdersveiligheid kunnen verbeteren. Vanuit de RAI Vereniging is er kennis vanuit andere landen, door ons grote Europese netwerk. Rijkswaterstaat constateert situaties en brengt die input mee naar het platform. Kortom, alle organisaties hebben hun eigen, relevante, inbreng.”

De populariteit van motorrijden neemt de laatste jaren weer toe, weet Van Eikenhorst. Des te belangrijker om de verkeersveiligheid van deze kwetsbare weggebruiker hoog op de agenda te hebben staan. “Maar motorrijden is niet per definitie gevaarlijk”, zegt Van Eikenhorst. “Dat zeggen eigenlijk alleen mensen die nog nooit op een motor gezeten hebben.”

Geen drempel in een bocht

Een van de punten waar Stichting Motorplatform zich mee bezig gaat houden is het creëren van bewustzijn bij motorrijders zelf, wat nou een veilige manier van motorrijden is. Ook aanpassingen in de infrastructuur kunnen al veel doen in het verbeteren van de verkeersveiligheid. “Van een put midden in een bocht word je niet blij, als motorrijder”, weet Van Eikenhorst. “En je wil ook geen hoge drempel in een bocht.” Door over dit soort zaken te praten met elkaar, hoopt de stichting te kunnen bijdragen aan verbetering van de cijfers van de hoeveelheid ongevallen.

Vorig jaar overleden er 52 motorrijders in het verkeer. In 2019 waren dit er nog 44. Afgelopen zomer pleitte Hugo Pinksterboer van motorrijdersactiegroep (MAG) nog voor een betere inrichting van de Nederlandse wegen voor motoren. Dit zei hij nadat er in één weekend vijf dodelijke ongelukken hadden plaatsgevonden.

Het bestuur van de stichting bestaat uit de volgende organisaties: BOVAG, FEMA, KNMV, RAI Vereniging en VVN. Deze kopgroep organiseert twee keer per jaar een bijeenkomst voor alle deelnemers, waarbij campagnes en andere zaken besproken zullen worden. De fondsen van de stichting zullen worden ingezet voor het brede maatschappelijke doel van de verkeersveiligheid voor motorrijders.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.