Draadloos opladen e-bike
Deelfietsen

Arnhem heeft primeur met draadloos op te laden e-bike via laadtegel

De elektrische fiets hoeft alleen maar op de laadtegel geparkeerd te worden, om te zorgen voor een opgeladen accu.Gemeente Arnhem, 2022

Vergeet het gedoe met stekkers, snoeren en accu’s; vanaf vandaag is het mogelijk elektrische deelfietsen in Arnhem op te laden door ze op een speciale stoeptegel te parkeren. Het opladen van de batterij gebeurt via de standaard. De eerste laadtegel is vanmorgen in de aanwezigheid van wethouder Duurzame Mobiliteit Nermina Kundic in gebruik genomen bij een van de vijf hubs die de stad rijk is. De gemeente Arnhem claimt de eerste stad ter wereld te zijn waar dit systeem in gebruik is genomen.

“Een briljant en tegelijk simpel idee’, vindt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundic. “Een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt.”

De eerste publieke ‘oplaadtegel’ is een samenwerking van ontwikkelaar en producent TILER, deelfietsverhuurder Bondi en de gemeente Arnhem. Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van elektrische auto met een kabel inmiddels flink verouderd is. Van Nispen: “De helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pak je nog sneller de fiets.”

Inductie

Het systeem werkt via inductie. “Het voordeel van inductieladen is dat er geen bewegende en uitstekende onderdelen aan het systeem zitten waardoor er minimaal onderhoud nodig is. Alleen een vak op straat en wat laadtegels erin. Ook zijn geen aanraakbare delen die onder stroom staan. Sneeuw, regen, hagel; allemaal geen probleem”, vertelt Carlo van der Borgt, communicatieadviseur bij de gemeente Arnhem.

Laadtegel e-bike Arnhem
De laadtegel wordt tussen de normale stoeptegels geplaatst werkt via inductie.

De gemeente ziet dit soort deelfietssystemen vooral als oplossing voor gebruikers van het OV, om het laatste stukje in Arnhem te fietsen. “Want buiten het centrum wordt het hier nogal heuvelachtig en dan is elektrische ondersteuning erg welkom. We kiezen als stad dan specifiek voor deelfietssystemen met ‘hubs’ zodat je niet overal door de stad deelfietsen op de stoep geparkeerd ziet. En door met hubs te werken weten gebruikers ook altijd waar ze moeten zijn”, aldus Van der Borgt.

In Arnhem zijn op dit moment vijf hubs voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad. Kundic verwacht dat dat aantal de komende jaren zal toenemen. ‘We zetten flink in op een betere luchtkwaliteit en schoon en stil vervoer.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.