Campagne snorfiets Groningen
Campagne

Vervuilende snorfietsen taboe op groene Groningse fietspaden

Zanger Fabio bij de aftrap van de campagne 'De hoogste tijd'.Gemeente Groningen, 2022

Snorfietsen met een benzinemotor zijn niet meer toegestaan op ruim honderd fietspaden in de gemeente Groningen. Het gaat om fietspaden die in of langs een park, natuurgebied of recreatiegebied liggen. Met deze maatregel wil de gemeente fietsers, andere weggebruikers en de natuur beschermen tegen de vervuilende uitlaatgassen van snorfietsen. Wethouder Philip Broeksma van Verkeer en Vervoer trapte de bijbehorende campagne af.

De nieuwe maatregel geldt voornamelijk voor fietspaden waar geen weg langs ligt. Snorfietsers met benzinemotor kunnen een alternatieve route kiezen. Elektrische snorfietsen zijn er nog wel toegestaan. Het verbieden van de vervuilende voertuigen is een wens van het college en de gemeenteraad. In februari 2020 riep de raad in
een motie op om de snorfiets van een groot aantal fietspaden te weren.

Wethouder Philip Broeksma van Verkeer en Vervoer: “Snorfietsen met een benzinemotor stoten meer koolmonoxide, koolwaterstoffen en fijnstof uit dan auto’s en bestelbussen. Dit is schadelijk voor de gezondheid van fietsers en andere gebruikers van fietspaden. Daarnaast is de vervuilende uitstoot slecht voor dieren en de natuur.”

‘Het is tijd’

Om snorfietsers te wijzen op de nieuwe maatregel, start de gemeente de campagne ‘Het is tijd‘. Op de bijbehorende website staat een kaart met alle fietspaden waar het verbod geldt.  Wie toch met z’n snorfiets de aangewezen fietspaden opgaat, riskeert een boete van ongeveer 100 euro. In 2025 wordt de verkoop van dit soort vervuilende snorfietsen verboden.

Eerder stelden Amsterdam, Den Haag, Nijmegen, Enschede en Rotterdam milieuzones in om vervuilende brommers, scooters of snorfietsen uit de binnenstad te weren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.