Opladen elektrische auto
Europese Unie

Historisch besluit: vanaf 2035 geen nieuwe diesel- of benzine auto’s meer

Elektrische auto’s aan de laadpaal.Pixabay/Menno de Jong

Vanaf 2035 zijn alle nieuwe auto’s die in de Europese Unie verkocht worden verplicht CO2-uitstootvrij. Daarover is in Brussel een akkoord bereikt tussen onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten.

Het akkoord geldt voor personenauto’s en kleine bedrijfswagens. De bedoeling is dat richting 2035 de uitstootdoelen voor de auto’s steeds verder naar beneden bijgesteld worden tot nul in 2035. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s verminderd zijn met 55 procent. Nieuwe auto’s zijn vanaf 2035 volledig uitstootvrij. Dat komt neer op de facto stopzetting van de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in de EU op die datum, evenals van hybrides (benzine-elektrisch), ten gunste van volledig elektrische voertuigen.

“Historisch besluit”

“We zijn net klaar met de onderhandelingen over de CO2-normen voor auto’s. Historisch EU-klimaatbesluit dat de doelstelling van 100 procent emissievrije voertuigen in 2035 definitief bevestigt, met tussentijdse mijlpalen in 2025 en 2030”, tweette het Franse Europarlementslid Pascal Canfin, voorzitter van de Milieucommissie van het Europees Parlement. Ook onderhandelaar Jan Huitema is in zijn nopjes met het akkoord. “De industrie wordt gestimuleerd om in fossielvrije auto’s te investeren en voor automobilisten die schoner willen rijden worden de mogelijkheden groter en dus goedkoper.”

Ook het Europese verbond van autofabrikanten ACEA is enthousiast over het akkoord. Toch is volgens hen een duidelijk beleid nodig om de condities voor emissievrij vervoer te stimuleren. “Deze extreem verreikende beslissing is niet zonder gevolgen”, zegt Oliver Zipse, ACEA president en CEO van BMW. “Het betekent dat de Europese Unie de eerste en enige regio in de wereld is die volledig elektrisch wordt. De Europese automobielindustrie is klaar voor de uitdaging om alle auto’s en bestelbusjes zero-emmissie te maken. Toch kijkt de autoindustrie ook naar het beleid van de Europese Unie op het gebied van hernieuwbare elektriciteit, infrastructuur en toegang tot grondstoffen.”

Samenwerken

ACEA-directeur Sigrid de Vries vindt ook dat de Europese Unie de industrie verder moet helpen bij de transitie naar zero-emissie. “We moeten nu samenwerken op verschillende beleidsvlakken om toegang te garanderen voor de grondstoffen die nodig zijn voor e-mobiliteit. We moeten elektrische auto’s betaalbaar maken, de negatieve werkomstandigheden verminderen en de Europese burgers de gelegenheid geven om de elektrische auto makkelijk en snel op te laden.” ACEA roept op voor een bevoorradingsketen van de Europese Unie voor grondstoffen die nodig zijn om batterijen te maken. “Anders worden de Europese autoproducenten benadeeld ten opzichte van de concurrenten in andere regio’s in de wereld. Zeker in het licht van de stijgende energieprijzen.”

Ferrari-amendement

De auto vertegenwoordigt in Europa iets minder dan 15 procent van de totale CO2-uitstoot. De afspraak over de auto’s is het eerste akkoord uit het Europese klimaatpakket ‘Fit for 55’. Het doel daarvan is om de uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie met minstens 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990.

Toch kunnen sommige kleine fabrikanten een uitzondering krijgen op de regel. Bedrijven die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, kunnen tot 2036 met een verbrandingsmotor worden uitgerust. Deze uitzondering komt vooral de luxemerken ten goede en wordt ook wel het ferari-amendement genoemd.

Tijdens Congres Laadinfra ’23 op 17 januari 2023 in Brussel gaan bedrijven, nationale politiek, Europese politiek en aanbieders van elektrische laadpalen met elkaar in gesprek. Hoe krijgen we België klaar voor elektrisch vervoer? Hier meer informatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.