Aanrijding poller Den Haag
Escamplaan

Maatregelen gepland na 47e aanrijding tegen Haagse poller

Ondanks de bestaande bebording en waarschuwingen, zien veel automobilisten de poller over het hoofd.VRPress, 2022

De poller aan de Escamplaan in Den Haag was deze week aanleiding van de 47e aanrijding sinds de plaatsing anderhalf jaar geleden. De gemeente neemt maatregelen om te voorkomen dat het aantal ongelukken nog verder oploopt. Bij de aanrijding raakte de automobilist lichtgewond.

Onafhankelijk verkeersonderzoek in het voorjaar van 2022 heeft een aantal verkeerskundige ingrepen opgeleverd, die moeten voorkomen dat automobilisten de poller over het hoofd zien. Zo wordt op voorafgaande kruisingen en aan het begin van de busbaan groene coating op het wegdek aangebracht met de aanduiding ‘Lijn bus’. In combinatie met bebording moet hiermee duidelijk worden dat er een busbaan aanwezig is. Ook wordt aan weerszijden een middennaald aangebracht. “Automobilisten lijken op de automatische piloot te rijden, zonder om zich heen te kijken”, licht een woordvoerder van de gemeente toe. “Door de verkeerssituatie te verduidelijken op het wegvlak, verwachten we mensen de juiste kant op te sturen.”

Daarnaast zal verkeer via een alternatieve richting naar het naastliggende parkeerterrein worden verwezen. “Hier moeten drie varianten voor worden onderzocht”, aldus de woordvoerder, “vanwege de complexe verkeerssituatie voor de betreffende woonblokken.”

Camerahandhaving

Camera’s zijn daarnaast een reële optie als vervanging voor een poller. Een fysieke afsluiting is er dan niet meer en bestuurders worden beboet als uit de camerabeelden blijkt dat men onterecht gebruik heeft gemaakt van deze route. “Dit staat echter los van de maatregelen die momenteel verder worden uitgewerkt om de verkeerssituatie bij de poller te verbeteren. Daarnaast zijn met camerahandhaving behoorlijke kosten gemoeid. Niet alleen voor het plaatsen en onderhouden van de camera’s, maar ook voor het inrichten van een back-office voor het bekijken van de beelden en bij overtredingen de afhandeling daarvan.”

Het weghalen van de poller is volgens de gemeente Den Haag geen optie. “De poller heeft een belangrijke functie om sluipverkeer tegen te gaan. Vanuit de gemeentelijke visie op het wegennet is de route via de Escamplaan namelijk geen stedelijke hoofdweg. De route van de Escamplaan van en naar het centrum is niet berekend op het verkeersaanbod als doorgaande route en daarom is een dergelijke afsluiting noodzakelijk.” Een bussluis op sluipverkeer tegen te gaan is ook geen mogelijkheid, omdat dan niet alle hulpdienstvoertuigen er door kunnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.