Verkeersveiligheid schoolzones
Proef

Digitale schoolzone waarschuwt automobilisten voor naderen school

Automobilisten via de navigatie waarschuwen voor schoolzones, moet ze extra alert maken voor overstekende kinderen.ANP / DIJKSTRA BV

In de buurt van basisscholen is het extra van belang om als automobilist alert te zijn op schoolgaande kinderen. Schoolkinderen zijn een kwetsbare groep voor wie het nog lastig is verkeerssituaties goed in te schatten. Met die gedachte start later deze maand een proef, waarbij automobilisten op hun navigatiesysteem zien wanneer ze een basisschool naderen en of er op dat moment kinderen op weg zijn. 

Tijdens de proef wordt in de navigatiesystemen Flitsmeister, Waze, Onderweg en de ANWB informatie getoond over de verkeerssituatie rondom scholen. Ongeveer vijfhonderd basisscholen in Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Helmond en Meierijstad leveren informatie aan over schooltijden, vakanties en vrije dagen. Wegbeheerders, Rijkswaterstaat en NDW initieerden de proef, die ongeveer een half jaar gaat duren.

De navigatiesystemen kunnen automobilisten in de auto waarschuwen voor een schoolzone, mogelijk overstekende kinderen of zelfs een alternatieve route voorstellen. De proef vindt plaats binnen het project Verkeersmanagement Informatie voor Route Advies (VM-IVRA).

Grip krijgen op data

Hoe weggebruikers de informatie precies aangeleverd krijgen, is aan de serviceproviders. “Zij zullen keuzes moeten maken in welke schoolzones het relevant is om te waarschuwen”, legt Gerard Martens uit. Hij is projectleider van de VM-IVRA proef. “Je wilt ook niet elke dag op dezelfde hoek van een straat dezelfde waarschuwing geven. Daarmee devalueert de waarde van de waarschuwing. Het belangrijkste is dat de informatie gebruikt wordt en dat er voor providers een intrinsieke meerwaarde ontstaat om de informatie rondom schoolzones te delen.”

De betrokkenen zijn nog bezig met het opstellen van criteria om de resultaten van de proef te toetsen. “Het is lastig om in dit soort onderzoeken gedetailleerde gebruikswaarden op te halen. De volgende stap zou zijn om meer grip te krijgen op de manier waarop data met providers gedeeld kan worden. Geen enkele serviceprovider is namelijk hetzelfde.”

Later volgend jaar wordt de proef uitgebreid naar de logistieke sector. IT-dienstverleners en andere partijen die een rol spelen in de navigatie en planning van goederenstromen, krijgen dan ook de mogelijkheid informatie te delen met hun vervoerders, als zij een gebied rond een school naderen.

Techniek getest

Eerder al werd in een beperkte pilot de techniek getest, onder meer in de gemeente Amsterdam. Automobilisten die in de buurt van een school kwamen, kregen de mededeling te zien dat ‘de scholen weer zijn begonnen’. En in dertig schoolzones werden gebruikers gewaarschuwd wanneer er een schoolzone op de route lag. De ervaringen die toen zijn opgedaan, zijn meegenomen in de proef die later deze maand start.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.