Ongelukken scootmobiel
Kamervragen

Scootmobielrijders overlijden vaker in verkeer dan andere weggebruikers

Scootmobielrijders hebben een hoger risico op een dodelijk ongeval, dan andere weggebruikers.ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz, 2021

Het aantal verkeersdoden onder scootmobielrijders is de afgelopen twintig jaar toegenomen. Ook blijkt het risico op een dodelijk ongeluk met een scootmobiel hoger dan bij andere vervoersmiddelen. Dat zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van kamervragen van twee CDA-leden.

In 2019 vielen er 42 verkeersdoden onder scootmobielrijders, in 2020 vonden er 34 dodelijke ongelukken met scootmobielen plaats en in 2021 waren dat er 32. De coronapandemie speelt een mogelijke rol in de lagere aantallen van de afgelopen twee jaar, omdat er toen minder gereisd werd.

CDA-leden Lucille Werner en Harry van der Molen stelden de kamervragen nadat eind vorige maand een bestuurder van een scootmobiel in Stadskanaal te water was geraakt.

Risico per afgelegde kilometer

Onderzoek van Onderweg in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wijst uit dat scootmobielrijders een hoger risico hebben op een dodelijk ongeval, dan andere weggebruikers. In het onderzoek werd het aantal slachtoffers afgezet tegen het aantal afgelegde kilometers in de periode 2018-2019, wat leidt tot een risico van ongeveer 275 doden per miljard kilometers. Bij motorrijders was dit 50 doden per miljard kilometer, bij brom- en snorfietsers 42 doden per miljard kilometer, bij fietsers 13 doden per miljard kilometer en bij voetgangers 11 doden per miljard kilometer. Hierbij moet worden aangetekend dat de gegevens vermoedelijk een onderschatting zijn van het aantal kilometers dat gereden wordt met scootmobielen, waardoor het risico in werkelijkheid lager zal liggen.

Het merendeel van de ongevallen met scootmobielen en gesloten gehandicaptenvoertuigen is eenzijdig, aldus Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Er zijn echter geen betrouwbare cijfers, omdat de politie veelal niet aanwezig is bij dit type ongevallen.

Volgens minister Harbers wordt voor het eind van het jaar een rapport verwacht met de onderzoeksresultaten van de regelgeving omtrent gehandicaptenvoertuigen in andere (Europese) landen. “In een nieuw kader moet de veiligheid van deze voertuigen, evenals de mobiliteit van de gebruiker centraal staan”, schrijft de minister. Ook benadrukt Harbers dat dat er geen voertuigeisen zijn die het voor een fabrikant onmogelijk maken om bijvoorbeeld een actieve rem of een noodstopknop in te voeren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.