Fietsenstalling station
Spoorconcessie

Exploitatie fietsenstallingen blijft bij NS

De exploitatie van stationsfietsenstallingen zal toch worden opgenomen in de nieuwe spoorconcessie.Flickr / European Roads, 2021

De exploitatie van de stationsfietsenstallingen blijft de verantwoordelijkheid van de NS. Deze verplichting wordt opgenomen in de nieuwe spoorconcessie die in 2025 ingaat en ook in de huidige concessie blijft de NS hiervoor verantwoordelijk. Moties die hierop aandrongen zijn gisteren met ruimte meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer. 

Er werden moties ingediend om de stationsfietsenstallingen weer terug te brengen in de spoorconcessie door Lisa van Ginneken (D66) en Kauthar Bouchallikh (GroenLinks). Alle fracties stemden voor deze moties, met uitzondering van de PVV.

Verschillende consumentenorganisaties luidden eind oktober de noodklok, omdat staatssecretaris Vivianne Heijnen van plan was om de verplichting van NS voor het fietsparkeren uit de Hoofdrailnetconcessie te halen. Nieuwe afspraken hierover zouden gemaakt moeten worden in de zogenoemde ‘Stationsagenda. De consumentenorganisaties in het OV (ANWB, Fietsersbond, Ieder(in), KBO-PCOB, LSVb en Reizigersvereniging Rover, verenigd in het Locov) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), riepen in hun brandbrief dat dit een zeer slecht idee is. “Op zichzelf snappen wij de redenering van de minister. De Stationsagenda is geen onlogische plek om afspraken te maken. Wij zien echter dat deze route in de komende periode weinig kansrijk is om tot een noodzakelijke doorbraak te komen en deze juridisch te borgen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.