Fatbike Amsterdam
Drukke fietspaden

Zorgen om toename snelle fatbikes: ‘Het is gewoon een verkapte scooter’

Vooral in Amsterdam is een duidelijke toename te zien van het aantal fatbikes op straat. ANP/Hollandse Hooogte/Evert Elzinga, 2021

Met de invoering van de helmplicht op 1 januari volgend jaar, groeien de zorgen om de opmars van snelle fatbikes met gashendel op de fietspaden. De helmplicht geldt namelijk niet voor dit type elektrisch aangedreven fiets, te herkennen aan de dikke banden. De opmars van de fatbike zal om die reden verder doorzetten, verwachten verkeersorganisaties, die dan ook de noodklok luiden.

Vooral bij jonge, beginnende deelnemers aan het gemotoriseerde verkeer zijn de fatbikes populair. Dat is te zien aan de ongevallen. Zo liepen tieners tussen 12 en 17 jaar in 2021 door ongelukken met een elektrische fiets meer verwondingen op. Het aantal slachtoffers met ernstig letsel steeg fors in vier jaar tijd: van 4 naar 22 procent, meldt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie.

De RAI Vereniging en de Bovag hebben geen exacte cijfers over de verkoop van fatbikes, omdat ze vaak worden aangeboden als e-bikes. Wel is helder dat dit voorjaar de helft van alle verkochte bromfietsen elektrisch is aangedreven: het aanbod is geëxplodeerd.

‘Vrij rampzalig’

De Fietsersbond maakt zich grote zorgen, vooral om de fatbikes met gashendel. In Amsterdam rijden ze al veel, omdat daar de helmplicht voor snorfietsers al is ingevoerd. “Zeker op de smalle fietspaden hier, is dat vrij rampzalig”, zegt Florrie de Pater, woordvoerder van de Amsterdamse tak van de Fietsersbond. “Je ziet dat veel scooterrijders zijn overgestapt op een fatbike. Op een elektrische fiets moet je in ieder geval nog zelf trappen, dat hoeft bij een fatbike met gashendel niet eens. Wij vinden dat gewoon een verkapte scooter.”

De verkoop van de gashendels is niet verboden, maar het gebruik ervan op de openbare weg wel. Officieel mogen fatbikes maximaal 25 km/u. “Maar bij metingen in Amsterdam werden gemiddelden van 30 km/u geconstateerd”, weet De Pater. “Wij bepleiten richting de Tweede Kamer dan ook dat er strenger en beter gehandhaafd gaat worden op opgevoerde e-bikes. Het probleem hiervan is alleen dat e-bikes, en dus ook fatbikes, geen kenteken hebben. Dit type voertuigen zou volgens ons, net als de speed-pedelec, verplicht voorzien moeten zijn van een kenteken.”

Motie Geurts

CDA-kamerlid Jaco Geurts diende in juni dit jaar een motie in om het opvoeren te verbieden. Ook wilde hij dat wordt onderzocht hoe er beter kan worden gehandhaafd op de maximale snelheid. De motie werd aangenomen.”Er loopt bij het ministerie nu een onderzoek naar de toename van ongevallen met e-bikes”, laat een partijwoordvoerder weten. “Daarin wordt de motie meegenomen. Het is nog onduidelijk wanneer dat onderzoek naar de Tweede Kamer komt, maar wat ons betreft kan dat niet snel genoeg gebeuren.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

8 reacties op “Zorgen om toename snelle fatbikes: ‘Het is gewoon een verkapte scooter’”

Elbert Bijl|25.08.23|00:04

Afschaffen die fatbikes levensgevaarlijk

Mark Cremer|09.01.23|18:20

Lekker moeilijk weer. Ga je harder dan 25 helm op. ook als je op een step zit.
Nu een fatbike die maar 25 mah dan komt er een highbike longbike slimbike…etc.

Jack Roorda|18.11.22|15:26

Zijkerds???

Jack Roorda|18.11.22|15:26

Weg met fietsersbond, wat een zijkerds? We moeten met de tijd mee,en zijkerds uit het verkeer mijden? Blijf thuis achter de geraniums lopen zeuren, en klagen. Doeii

lima adriano|17.11.22|09:25

Walgelijk die fietsers bond ,overal problemen achter zoeken zodat ze ook relevant blijven gewoon opdoeken die fietsersbond dan kunnen we die auto’s
Laten staan

lima adriano|17.11.22|09:16

Ze willen gewoon alles verbieden waar de jeugd zich mee wilt verplaatsen lijkt het wel , allemaal gaan we een electrische fiets kopen straks, word dat straks ook verboden ?
Speed padelecs die 45 gaan enzo zijn de volgende alles verboden worden walgelijk.
Ze moeten die fietsers bond opdoeken vind ik het gaat niet meer om de fietser

Julio Bemelen|16.11.22|22:24

Allereerst zijn de legale fatbikes niet standaarduitgerust met een “gashendel” tuurlijk kun je hem er opzetten maar dan kan je bij iedere electrische fiets, maar het mag niet natuurlijk, de Knaap, Phatfour, en andere fatbikes zijn volgens de Nederlandse regelgeving max 250 watt motor, max 25 km trapondersteuning zo als ieder andere legale fiets. ze zien er alleen ” stoerder” uit door de dikke banden, en modelen en spreekt andere doelgroep aan.

Peter Haberkorn|10.11.22|13:41

Wanneer gaan we nou eens inzien dat er een groep mensen is die zich zonder inspanning en zonder helm wil verplaatsen? Faciliteer dit nou gewoon in plaats van het altijd maar te frustreren zoals nu het geval is bij de (e-)snorfiets en e-stepjes. Maar nee we laten altijd maar onze oren hangen naar PON/de fietsersbond. Het alternatief is dat deze mensen in de (oude en vervuilende?) auto stappen en daar zit ook niemand op te wachten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zorgen om toename snelle fatbikes: 'Het is gewoon een verkapte scooter' - VerkeersNet
Fatbike Amsterdam
Drukke fietspaden

Zorgen om toename snelle fatbikes: ‘Het is gewoon een verkapte scooter’

Vooral in Amsterdam is een duidelijke toename te zien van het aantal fatbikes op straat. ANP/Hollandse Hooogte/Evert Elzinga, 2021

Met de invoering van de helmplicht op 1 januari volgend jaar, groeien de zorgen om de opmars van snelle fatbikes met gashendel op de fietspaden. De helmplicht geldt namelijk niet voor dit type elektrisch aangedreven fiets, te herkennen aan de dikke banden. De opmars van de fatbike zal om die reden verder doorzetten, verwachten verkeersorganisaties, die dan ook de noodklok luiden.

Vooral bij jonge, beginnende deelnemers aan het gemotoriseerde verkeer zijn de fatbikes populair. Dat is te zien aan de ongevallen. Zo liepen tieners tussen 12 en 17 jaar in 2021 door ongelukken met een elektrische fiets meer verwondingen op. Het aantal slachtoffers met ernstig letsel steeg fors in vier jaar tijd: van 4 naar 22 procent, meldt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie.

De RAI Vereniging en de Bovag hebben geen exacte cijfers over de verkoop van fatbikes, omdat ze vaak worden aangeboden als e-bikes. Wel is helder dat dit voorjaar de helft van alle verkochte bromfietsen elektrisch is aangedreven: het aanbod is geëxplodeerd.

‘Vrij rampzalig’

De Fietsersbond maakt zich grote zorgen, vooral om de fatbikes met gashendel. In Amsterdam rijden ze al veel, omdat daar de helmplicht voor snorfietsers al is ingevoerd. “Zeker op de smalle fietspaden hier, is dat vrij rampzalig”, zegt Florrie de Pater, woordvoerder van de Amsterdamse tak van de Fietsersbond. “Je ziet dat veel scooterrijders zijn overgestapt op een fatbike. Op een elektrische fiets moet je in ieder geval nog zelf trappen, dat hoeft bij een fatbike met gashendel niet eens. Wij vinden dat gewoon een verkapte scooter.”

De verkoop van de gashendels is niet verboden, maar het gebruik ervan op de openbare weg wel. Officieel mogen fatbikes maximaal 25 km/u. “Maar bij metingen in Amsterdam werden gemiddelden van 30 km/u geconstateerd”, weet De Pater. “Wij bepleiten richting de Tweede Kamer dan ook dat er strenger en beter gehandhaafd gaat worden op opgevoerde e-bikes. Het probleem hiervan is alleen dat e-bikes, en dus ook fatbikes, geen kenteken hebben. Dit type voertuigen zou volgens ons, net als de speed-pedelec, verplicht voorzien moeten zijn van een kenteken.”

Motie Geurts

CDA-kamerlid Jaco Geurts diende in juni dit jaar een motie in om het opvoeren te verbieden. Ook wilde hij dat wordt onderzocht hoe er beter kan worden gehandhaafd op de maximale snelheid. De motie werd aangenomen.”Er loopt bij het ministerie nu een onderzoek naar de toename van ongevallen met e-bikes”, laat een partijwoordvoerder weten. “Daarin wordt de motie meegenomen. Het is nog onduidelijk wanneer dat onderzoek naar de Tweede Kamer komt, maar wat ons betreft kan dat niet snel genoeg gebeuren.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

8 reacties op “Zorgen om toename snelle fatbikes: ‘Het is gewoon een verkapte scooter’”

Elbert Bijl|25.08.23|00:04

Afschaffen die fatbikes levensgevaarlijk

Mark Cremer|09.01.23|18:20

Lekker moeilijk weer. Ga je harder dan 25 helm op. ook als je op een step zit.
Nu een fatbike die maar 25 mah dan komt er een highbike longbike slimbike…etc.

Jack Roorda|18.11.22|15:26

Zijkerds???

Jack Roorda|18.11.22|15:26

Weg met fietsersbond, wat een zijkerds? We moeten met de tijd mee,en zijkerds uit het verkeer mijden? Blijf thuis achter de geraniums lopen zeuren, en klagen. Doeii

lima adriano|17.11.22|09:25

Walgelijk die fietsers bond ,overal problemen achter zoeken zodat ze ook relevant blijven gewoon opdoeken die fietsersbond dan kunnen we die auto’s
Laten staan

lima adriano|17.11.22|09:16

Ze willen gewoon alles verbieden waar de jeugd zich mee wilt verplaatsen lijkt het wel , allemaal gaan we een electrische fiets kopen straks, word dat straks ook verboden ?
Speed padelecs die 45 gaan enzo zijn de volgende alles verboden worden walgelijk.
Ze moeten die fietsers bond opdoeken vind ik het gaat niet meer om de fietser

Julio Bemelen|16.11.22|22:24

Allereerst zijn de legale fatbikes niet standaarduitgerust met een “gashendel” tuurlijk kun je hem er opzetten maar dan kan je bij iedere electrische fiets, maar het mag niet natuurlijk, de Knaap, Phatfour, en andere fatbikes zijn volgens de Nederlandse regelgeving max 250 watt motor, max 25 km trapondersteuning zo als ieder andere legale fiets. ze zien er alleen ” stoerder” uit door de dikke banden, en modelen en spreekt andere doelgroep aan.

Peter Haberkorn|10.11.22|13:41

Wanneer gaan we nou eens inzien dat er een groep mensen is die zich zonder inspanning en zonder helm wil verplaatsen? Faciliteer dit nou gewoon in plaats van het altijd maar te frustreren zoals nu het geval is bij de (e-)snorfiets en e-stepjes. Maar nee we laten altijd maar onze oren hangen naar PON/de fietsersbond. Het alternatief is dat deze mensen in de (oude en vervuilende?) auto stappen en daar zit ook niemand op te wachten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.