Fatbike Amsterdam
Drukke fietspaden

Zorgen om toename snelle fatbikes: ‘Het is gewoon een verkapte scooter’

Vooral in Amsterdam is een duidelijke toename te zien van het aantal fatbikes op straat.ANP/Hollandse Hooogte/Evert Elzinga, 2021

Met de invoering van de helmplicht op 1 januari volgend jaar, groeien de zorgen om de opmars van snelle fatbikes met gashendel op de fietspaden. De helmplicht geldt namelijk niet voor dit type elektrisch aangedreven fiets, te herkennen aan de dikke banden. De opmars van de fatbike zal om die reden verder doorzetten, verwachten verkeersorganisaties, die dan ook de noodklok luiden.

Vooral bij jonge, beginnende deelnemers aan het gemotoriseerde verkeer zijn de fatbikes populair. Dat is te zien aan de ongevallen. Zo liepen tieners tussen 12 en 17 jaar in 2021 door ongelukken met een elektrische fiets meer verwondingen op. Het aantal slachtoffers met ernstig letsel steeg fors in vier jaar tijd: van 4 naar 22 procent, meldt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie.

De RAI Vereniging en de Bovag hebben geen exacte cijfers over de verkoop van fatbikes, omdat ze vaak worden aangeboden als e-bikes. Wel is helder dat dit voorjaar de helft van alle verkochte bromfietsen elektrisch is aangedreven: het aanbod is geëxplodeerd.

‘Vrij rampzalig’

De Fietsersbond maakt zich grote zorgen, vooral om de fatbikes met gashendel. In Amsterdam rijden ze al veel, omdat daar de helmplicht voor snorfietsers al is ingevoerd. “Zeker op de smalle fietspaden hier, is dat vrij rampzalig”, zegt Florrie de Pater, woordvoerder van de Amsterdamse tak van de Fietsersbond. “Je ziet dat veel scooterrijders zijn overgestapt op een fatbike. Op een elektrische fiets moet je in ieder geval nog zelf trappen, dat hoeft bij een fatbike met gashendel niet eens. Wij vinden dat gewoon een verkapte scooter.”

De verkoop van de gashendels is niet verboden, maar het gebruik ervan op de openbare weg wel. Officieel mogen fatbikes maximaal 25 km/u. “Maar bij metingen in Amsterdam werden gemiddelden van 30 km/u geconstateerd”, weet De Pater. “Wij bepleiten richting de Tweede Kamer dan ook dat er strenger en beter gehandhaafd gaat worden op opgevoerde e-bikes. Het probleem hiervan is alleen dat e-bikes, en dus ook fatbikes, geen kenteken hebben. Dit type voertuigen zou volgens ons, net als de speed-pedelec, verplicht voorzien moeten zijn van een kenteken.”

Motie Geurts

CDA-kamerlid Jaco Geurts diende in juni dit jaar een motie in om het opvoeren te verbieden. Ook wilde hij dat wordt onderzocht hoe er beter kan worden gehandhaafd op de maximale snelheid. De motie werd aangenomen.”Er loopt bij het ministerie nu een onderzoek naar de toename van ongevallen met e-bikes”, laat een partijwoordvoerder weten. “Daarin wordt de motie meegenomen. Het is nog onduidelijk wanneer dat onderzoek naar de Tweede Kamer komt, maar wat ons betreft kan dat niet snel genoeg gebeuren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.