Rijcursus scootmobiel
Gevaarlijk vervoersmiddel

VVN: Rijcursus scootmobiel niet verplichten

Volgens Veilig Verkeer Nederland moeten scootmobielrijders niet opgezadeld worden met een verplichte cursus.Flickr/Bas Bogers, 2013

Een verplichte cursus voor scootmobielrijders is volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) niet de manier om de veiligheid van dit type vervoersmiddel te verhogen. Volgens de verkeersveiligheidsorganisatie zit het grote euvel eerder in het ontwerp van de scootmobiel. Ook de Nederlandse fabrikant van scootmobielen Scoozy ziet niets in een verplichte rijcursus.

Recente kamervragen aan minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) deden de discussie oplaaien over de verkeersveiligheid van scootmobielrijders. Er wordt onder meer gepleit voor een verplichte rijcursus. Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt het namelijk al jaren het gevaarlijkste vervoermiddel op de weg te zijn. Al in 2016 werden kamervragen over onveilige scootmobielen gesteld.

Maar een verplichte rijcursus is volgens VVN geen goed idee. “Je moet mensen niet opzadelen met een verplichte training”, vindt Rob Stomphorst, woordvoerder bij VVN. “Veel mensen die in een scootmobiel zitten hebben al hun leven lang deelgenomen aan het verkeer. Op de fiets, in de auto, op de scooter of lopend. Dus de kennis is er wel.”

Bediening tegennatuurlijk

Het grote euvel is volgens Stomphorst het ontwerp van de scootmobiel. “De bediening is heel tegennatuurlijk. We zijn gewend te remmen, als je in je handvatten bij het stuur knijpt. Maar bij een scootmobiel geef je dan juist gas. Dat verklaart ook de vele eenzijdige ongelukken waarbij scootmobielrijders tegen een boom of het water in rijden.”

VVN het dan ook belangrijk dat er vanuit de branche duidelijke instructies worden gegeven, bij de verkoop van een scootmobiel. “Ook moet er goed gekeken worden welk type scootmobiel het beste bij iemand past. Zo zijn de scootmobielen met drie wielen veel instabieler dan de varianten met vier wielen.”

Aanbevelingen SWOV

Ook Job van de Kieft, CEO van Scoozy, een Nederlandse fabrikant in scootmobielen, ziet niets in een verplichte rijcursus. “In 2018 deed SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzoek naar de oorzaken van scootmobielongevallen en kwam met aanbevelingen voor verbetering van de scootmobiel. En toch is er in al die jaren niets veranderd: wederom is de scootmobiel onderwerp van gesprek.”

SWOV deed op basis van dat onderzoek drie aanbevelingen om het gebruik van scootmobielen veiliger te maken. Zo zouden de voertuigen voorzien moeten worden van een rem en stuurhoekbeveiliging en moet de stabiliteit verbeterd worden.

Geen ruimte voor innovatie

Volgens Kieft is er al die jaren niets veranderd, omdat iedereen naar elkaar wijst. “Aan de ene kant zegt Inspectiedienst Gezondheidszorg en Jeugd (IGj) dat fabrikanten hun risicomanagement niet op orde hebben. Anderen, zoals CDA-kamerlid Lucille Werner, zeggen dat het aan de gebruiker ligt en dat er een verplichte rijcursus moet komen. Gemeenten verwijzen naar de Europese norm die er voor scootmobielen is. Ondertussen mag een scootmobiel in de WMO slechts €70,- per maand kosten waardoor er geen ruimte is voor innovatie. Tot overmaat van ramp worden er ook nog eens scootmobielen zonder enig keurmerk voor maar €1.500,- bij de supermarkt verkocht. Meldingen daarover bij IGj worden niet opgepakt.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.