VERKIEZING

Rotterdam vriendelijkste gemeente voor elektrische rijders

Lutske Lindeman (l), strategisch adviseur energietransitie en mobiliteit en Arjan Oranje (r), programmamanager elektrisch rijden nemen de prijs in ontvangst van Lonneke van der Horst (ALD Automotive).2022, ALD Automotive

De eerste door leasemaatschappij ALD Automotive georganiseerde verkiezing van de ‘meest EV-vriendelijke gemeente van Nederland’ is gewonnen door Rotterdam. De gemeente geeft volgens de vakjury zelf het goede voorbeeld en voert een helder beleid om elektrisch rijden te stimuleren. Rotterdam laat hiermee onder andere Utrecht en Amsterdam achter zich.

Het Rotterdamse EV-beleid is vooruitstrevend, vindt de vakjury. “Vanuit verschillende pijlers – gericht op de inwoners, de logistieke sector en de laadinfrastructuur – wordt de transitie naar een energiezuinig en schoner vervoersbeleid duidelijk aangepakt. De gemeente geeft bovendien het goede voorbeeld met het EV-beleid voor het eigen gemeentelijke wagenpark.” De vakjury bestaat uit Lonneke van der Horst en Chris Heiligers (ALD Automotive), Marina van Helvoort (VER), Marc Klaver (automotive journalist) en Carlo van de Weijer (mobiliteitsexpert aan de TU Eindhoven).

Het verkeer is volgens Lonneke van der Horst verantwoordelijk voor een vijfde van de totale CO2-uitstoot Nederland. “Wij zijn een van de koplopers binnen Europa als het gaat om elektrisch rijden, maar door de versnelde elektrificering van mobiliteit lopen we hier tegen beperkingen aan. Een van de belangrijkste barrières is de infrastructuur van openbare laadpalen in combinatie met de grenzen van het energienetwerk.”

Vooruitstrevend beleid

Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderstreept het vooruitstrevende beleid van de gemeente Rotterdam. “Natuurlijk is het geen gemakkelijke keuze, omdat je bij veel gemeenten mooie duurzame mobiliteitsinitiatieven ziet. Toch is onze keuze op Rotterdam gevallen. De gemeente heeft oog voor de belangen van de EV-rijder. Zo kun je in Rotterdam nog steeds bij een publieke laadpaal terecht voor 26 cent/kWh. Een stad met een sterk publiek netwerk en ook steeds meer snellaadpunten vinden we belangrijk.”

Van der Horst vervolgt: “Een mooi voorbeeld is het feit dat deze gemeente elektrisch rijden stimuleert door logistieke bedrijven die elektrisch vervoer inzetten, privileges geeft zoals verruimde laad- en lostijden. Dat zijn belangrijke initiatieven die bijdragen aan het verduurzamen van de mobiliteitssector.”

Rotterdam maakt bovendien de uitdagingen die er zijn bij het stimuleren van elektrisch rijden bespreekbaar. “Het is belangrijk die niet uit het oog te verliezen. Zorgen om de toekomstige netcapaciteit, tekort aan technisch geschoold personeel en het gebrek om ook als gemeente gebruik te kunnen maken van landelijke subsidieregelingen, maken trajecten mogelijk extra kostbaar. Deze factoren werken vertragend op de uitrol van elektrisch vervoer en moeten ook aangepakt worden om een volgende stap in de energietransitie te kunnen maken”, aldus Van der Horst.

Uitstootvrij in 2050

Programmamanager Elektrisch Rijden bij de gemeente Rotterdam, Arjan Oranje, is vereerd met de prijs: “De gemeente werkt aan een gezonde, aantrekkelijke en schone stad. Hierin speelt mobiliteit een grote rol. We stimuleren uitstootvrije mobiliteit om te zorgen voor gezonde lucht in de stad. Voor 2050 maken we al het gemotoriseerd vervoer in realiseerbare stappen uitstootvrij. We beginnen daar waar de alternatieven voorhanden zijn. En deze ‘award’ beloont ons werk!”

Vijf criteria

Om te bepalen welke gemeente het ‘meest EV-vriendelijk’ is, zijn de vijftig grootste gemeenten van Nederland beoordeeld op vijf criteria. Er is gekeken naar de laadpaaldichtheid, de kosten per KWh, de aanvraagduur voor een laadpaal, de minimale afstand tussen laadpalen en naar de online informatievoorziening over elektrisch rijden. De tien gemeenten die het beste scoorden, hebben een uitgebreide vragenlijst ontvangen over het gemeentelijke beleid met betrekking tot elektrisch rijden. In de top tien eindigden de gemeenten Amsterdam, Delft, Den Haag, Gouda, Nissewaard, Rotterdam, Schiedam, Utrecht, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer, met de Maasstad als grote winnaar.

In het juryrapport staat meer informatie over de verkiezing.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jacques Geluk

Bron: ALD Automotive (via Counter Content)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.