
‘Zet verkeerslichten in om meer mensen op de fiets te krijgen’
Automobilisten slechts zes seconden groen licht geven, om de drukte in de binnenstad te beperken. Of fietsers juist nooit langer dan een minuut laten wachten voor een rood verkeerslicht, zodat de doorstroming van fietsverkeer optimaal is. Valt dit onder ‘autootje pesten’? Of is het een slimme manier om mobiliteitstransitie te sturen? Marcel Willekens, adviseur Smart Mobility bij DTV Consultants, denkt het tweede. ‘We moeten af van het denken vanuit de auto.”
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Als een beter milieu het doel is, dan is dit contraproductief. Auto’s pest je zo echt niet weg! Voortdurend nodeloos afremmen, stoppen, stationair draaiend wachten en vervolgens – geïrriteerd – optrekken, daarmee vervuil je meer dan wat je illusionair aan extra fietsgebruik wint. Als twee 40-tonners optrekken ben je direct een kilo CO2 en veel NOx verder!
Stop met dit soort pseudogroene fantasieen! Beter is om knipper-geel in te voeren, zodat fietsers niet nodeloos voor rood moeten wachten.