Verkeerslichten mobiliteitstransitie
Mobiliteitsbeleid

‘Zet verkeerslichten in om meer mensen op de fiets te krijgen’

Door mobiliteitsbeleid vast te leggen in een Nota Verkeerslichten, kan je volgens Marcel Willekens fietsen en lopen stimuleren. Foto: ANP / Bart Eijgenhuijsen / Hollandse Hoogte, 2016

Automobilisten slechts zes seconden groen licht geven, om de drukte in de binnenstad te beperken. Of fietsers juist nooit langer dan een minuut laten wachten voor een rood verkeerslicht, zodat de doorstroming van fietsverkeer optimaal is. Valt dit onder ‘autootje pesten’? Of is het een slimme manier om mobiliteitstransitie te sturen? Marcel Willekens, adviseur Smart Mobility bij DTV Consultants, denkt het tweede. ‘We moeten af van het denken vanuit de auto.”

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “‘Zet verkeerslichten in om meer mensen op de fiets te krijgen’”

Martin Kroon|17.11.22|23:19

Als een beter milieu het doel is, dan is dit contraproductief. Auto’s pest je zo echt niet weg! Voortdurend nodeloos afremmen, stoppen, stationair draaiend wachten en vervolgens – geïrriteerd – optrekken, daarmee vervuil je meer dan wat je illusionair aan extra fietsgebruik wint. Als twee 40-tonners optrekken ben je direct een kilo CO2 en veel NOx verder!
Stop met dit soort pseudogroene fantasieen! Beter is om knipper-geel in te voeren, zodat fietsers niet nodeloos voor rood moeten wachten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Zet verkeerslichten in om meer mensen op de fiets te krijgen' - VerkeersNet
Verkeerslichten mobiliteitstransitie
Mobiliteitsbeleid

‘Zet verkeerslichten in om meer mensen op de fiets te krijgen’

Door mobiliteitsbeleid vast te leggen in een Nota Verkeerslichten, kan je volgens Marcel Willekens fietsen en lopen stimuleren. Foto: ANP / Bart Eijgenhuijsen / Hollandse Hoogte, 2016

Automobilisten slechts zes seconden groen licht geven, om de drukte in de binnenstad te beperken. Of fietsers juist nooit langer dan een minuut laten wachten voor een rood verkeerslicht, zodat de doorstroming van fietsverkeer optimaal is. Valt dit onder ‘autootje pesten’? Of is het een slimme manier om mobiliteitstransitie te sturen? Marcel Willekens, adviseur Smart Mobility bij DTV Consultants, denkt het tweede. ‘We moeten af van het denken vanuit de auto.”

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “‘Zet verkeerslichten in om meer mensen op de fiets te krijgen’”

Martin Kroon|17.11.22|23:19

Als een beter milieu het doel is, dan is dit contraproductief. Auto’s pest je zo echt niet weg! Voortdurend nodeloos afremmen, stoppen, stationair draaiend wachten en vervolgens – geïrriteerd – optrekken, daarmee vervuil je meer dan wat je illusionair aan extra fietsgebruik wint. Als twee 40-tonners optrekken ben je direct een kilo CO2 en veel NOx verder!
Stop met dit soort pseudogroene fantasieen! Beter is om knipper-geel in te voeren, zodat fietsers niet nodeloos voor rood moeten wachten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.