Deelvervoer Check en Felyx
Potentie deelmobiliteit

Deelscooters verdwijnen niet zomaar: “Wij zien nog steeds dat de markt groeit”

In Rotterdam wordt veelvuldig gebruik gemaakt van deelscooters van Felyx en Check.Bart Pals / Promedia, 2022

Deelvervoeraanbieders Felyx en Check zien nog steeds genoeg groeipotentie om deelmobiliteit op meer plekken tot een succes te maken. Wel geven beide aanbieders aan dat er veel kansen liggen in de samenwerking tussen beleidsmakers en de marktpartijen. Onlangs besloot Go Sharing juist om in een groot deel van de gemeenten waar zij deelvervoer aanbiedt, af te schalen.

De mening van Go Sharing dat het globaal slecht zou gaan met deelmobiliteit, wordt door Felyx niet gedeeld. “Wij zien nog steeds dat de markt groeit en dat er in voldoende steden ruimte is die zich leent om deelmobiliteit in te zetten”, zegt Nigel van den Berg, Public affairs associate bij Felyx.

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat maar liefst de helft van de autoritten korter zijn dan 7,5 kilometer. Dat zijn 3,5 miljard ritten op jaarbasis. 2,5 miljard ritten zijn zelfs korter dan 5 kilometer. “Daar zien wij voor de deelscooter grote potentie om die te vervangen.”

Ook Paul van Merrienboer, Managing Director bij Check, ziet eigenlijk geen problemen met deelvervoer. “Ik denk dat de afschaling die bij Go Sharing plaatsvindt een logische consequentie is van te snel uitbreiden naar gebieden die minder levensvatbaar zijn. In randgemeenten waar weinig potentiële gebruikers wonen en waar nog veel ruimte is voor autogebruik, is de urgentie om te wisselen van modaliteit niet groot.”

Volgens Van Merrienboer zijn groeistuipen onvermijdelijk, bij de ontwikkeling van een nieuwe industrie als deelmobiliteit. “In het algemeen is het natuurlijk geen goed nieuws voor deelscooters, dat een aanbieder als Go Sharing zich terugtrekt op sommige plekken. We hebben meer aan elkaar dan tegen elkaar. Het is gunstig als je in een gebied twee aanbieders hebt, omdat gebruikers dan altijd een alternatief hebben als de deelvoertuigen van de ene aanbieder niet beschikbaar zijn. Dat draagt bij aan de betrouwbaarheid van het systeem.”

Samenwerking overheden

Een betere samenwerking tussen beleidmakers en de deelvervoeraanbieders zou volgens Van den Berg en Van Merrienboer helpen om deelmobiliteit op meer plekken tot een succes te maken.

“Er liggen absoluut kansen voor gemeenten om beter samen te werken met deelvervoerders”, zegt Van den Berg. “Elke gemeente heeft een eigen beleid met eigen processen, dat is lastig. Terwijl deelvoertuigen regelmatig over de gemeentegrenzen gebruikt worden. Idealiter wordt er een soort landelijk kader opgesteld, waarin duidelijk staat wat de vereisten en voorwaarden zijn voor de aanbieder en waarin gemeenten voor een groot deel dezelfde processen aanhouden. In dat geval zouden ze niet steeds het wiel opnieuw hoeven uitvinden.”

Groeien is ook volgens Van Merrienboer alleen mogelijk door samen te werken met gemeenten. “Er worden zeker goede stappen gezet, bijvoorbeeld de ambitie van de gemeente Den Haag om meer hubs op te zetten. Het allerbelangrijkste is dat er genoeg parkeerplekken gecreëerd worden, want die zijn er gewoon te weinig. Dit is cruciaal om de parkeerproblematiek van deelscooters aan te pakken. Als je ziet hoeveel vierkante kilometer er voor auto’s wordt ingepland, dan moet dat voor deelvervoer ook kunnen.”

Vandalisme

Een van de redenen waarom Go Sharing zich uit bepaalde gemeenten terugtrekt, zou volgens verschillende berichten in de media het vandalisme van deelvoertuigen zijn. Go Sharing zegt zelf dat dit geen rol heeft gespeeld. Ook de woordvoerders van Felyx en Check zien dit niet als een structureel probleem.  Van den Berg erkent dat vandalisme van deelvervoer plaatsvindt, “maar niet dusdanig dat je echt je strategie hierop moet herzien.”

Ook Van Merrienboer vindt dat van vandalisme “niet een te groot punt gemaakt worden. Natuurlijk, wij ervaren dat ook wel, maar dat hoort erbij als je spullen in een stad neerzet voor ieders gebruik. Dat geldt ook voor bushokjes of prullenbakken. Wij calculeren dat gewoon in.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.